Prisoner's Dilemma

Tänk er ett spel.
Spelet går ut på att du har en krona och jag har en krona.
Ni ska samtidigt placera kronan på ett bord med ena sidan upp.
Blir sidorna lika vinner du.
Blir sidorna olika vinner jag.

Tänk er att vi spelar det här spelet ett bra tag.

Vad är din taktik?

Du har ingen aning om vad jag kommer välja. Du kan sitta och försöka lista ut vad jag kommer välja genom att tro att du är massa psykologisk och snitsig. Men faktum är att jag kan sitta och låta slumpen avgöra hur jag kommer att placera min krona.. så det kan lika gärna du göra också. Visserligen har du lika stor chans att träffa rätt om du hela tiden kör på antingen krona eller klave. Men då kan ju jag upptäcka det och sluta köra slumpmässigt, och istället anpassa mig efter att du verkar välja det ena oftare.



Så i slutändan tjänar vi båda på att slumpa sidan på myntet.

Men om vi lägger in en vinst-pott..
Om du vinner genom att båda mynten är "krona" (AA) så får du 3 poäng, eller kronor, medan du om du vinner med två "klave" (BB) får en poäng, och jag får två poäng oavsätt hur jag vinner.

Vad är din taktik nu?

Vi kan öka vinstpotten så att du får 100 poäng när du vinner med AA?

Eller tänk er ett spel där du delar upp en vinstpott på 100 poäng i två högar. A och B. Och jag väljer vilken av högarna jag vill ha. Innan jag vet hur du har delat.

De här är spel där du bara kan få mycket poäng genom att jag får lite poäng.. vi är ärkefiender och vill sabotera så mycket som möjligt för den andre, eftersom det betyder så mycket framgång som möjligt hos oss själva.


Men tänk er det här spelet:
Det finns tre högar med pengar. hög A, hög B och hög C.
Hög A och Hög B är lika stora.
Hög B är större än hög A och C tillsammans.
Jag kan välja mellan antingen hög A eller B.
Du kan välja mellan antingen hög B eller C.



Man får den hög man väljer..
men! om vi båda två väljer hög B så måste vi dela på den.

och om ingen av oss väljer hög A så får vi också dela på den, men då får vi dessutom också den hög vi valde, hög A resp. C

Det här spelet har fyra olika.. slut, eller lösningar, i det här exemplet med 4 kronor i hög B och en krona i resp. hög A och C så är de:

Oavsätt vad Jag väljer så kommer du få en krona mer om du väljer B. Det samma gäller mig. På det viset kommer vi att båda välja hög B och få två kronor var.
Men, då har vi tillsammans bara fått två av de totalt sex kronorna.
Flest kronor -som grupp- får vi om vi båda låter bli att välja det som gynnar oss mest personligen. Då väljer ingen av oss hög B och vi får 3 kronor var.

Det här är alltså ett spel där vi inte vinner på att spela rationellt...


Tänk dig nu att du är hjälten i någon klychig film, och jag är skurken. Spelen är någon äcklig etisk fälla och poängen är människoliv.. går det fortfarande att spela rationellt?

Trackback
RSS 2.0