Konspirationsteorier

I en insändare i DN idag.. (eller så har någon lämnat en gammal tidning på köksbordet.. FY!) så stod det om att inkontinens hos kvinnor kan åtgärdas med en väldigt simpel liten operation på 30 minuter. Enligt insändarskribenten så kände de flästa inte till detta, och det är ju synd att man ska behöva gå omkring och ha problem som går att fixa lätt.. bara för att man inte vet om att det finns hjälp. Så därför hade insändarskribenten skrivit den här insändaren, för att informera. Jag läste, och tyckte det var fint gjort. Trevligt med folk som vill hjälpa till och sånt.
Men sen kom den sista meningen... "är det för att det rör kvinnor som informationen är så dålig?" Va?! Jag blir lite gråtfärdig..

För det första tycker jag inte att informationen är sämre än kring andra sjukdommar. Jag har ingen aning om vad för hjälp jag skulle kunna få ifall jag fick reumatism, fibros eller divertikulit.. eller de flesta andra av de åkommor som finns listade på wikipedia. Men jag skulle förodligen få reda på det om jag gick till en doktor. Precis som kvinnor med inkontinens förmodligen får reda på det här lilla ingreppet om de går till en doktor.

Problemet tror jag är att inkontinens är en pinsam sjukdom. Inte för att det drabbar kvinnor, inte på något sätt. Utan för att det innebär att man kissar på sig. Folk vill helt enkelt inte behöva gå till vårdcentralen och säga "hej, jag kissar på mig, vad kan ni göra?" för det känns jättejobbigt! Men det är det man vackert får göra. Läkare är väl generellt såpass professionella att de inte skulle ställa sig och gapskratta åt en, så egentligen är det lite löjligt att man tycker det är pinsamt alls.
Sen att det främst drabbr tjejer är ju bara otur..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0