Stavning, Prostitution och Abort! Muntert :D

Folk som tycker att någon blir en hemsk människa bara för att hen inte kan stava (och hen är smidigt att använda istället för han/hon om inte annat) .. man ser det nu och då på youtube och sånt
        "people who can't spell disgust me"
Seriöst?
Well people who are disgusted by people who can't spell disgust me...
Faktiskt.. jag tycker att det är riktigt illa om man ogillar någon för att de inte kan stava. Att man inte kan stava säger absolut ingenting om resten av ens pesonlighet..

Jag har liksom inte så mycket mer att säga om saken än så xD Jag kan inte dra några motargument eftersom jag inte kan komma på NÅGRA argument till varför människor som inte kan stava skulle vara hemska människor. Punkt.


Sen hade Caspian länkat en artikel om prostitution i Tyskland.
Har inte så mycket att säga om den heller förutom att det var bra.. läs den.. typ. min höga rekomendation..


Slutligen.. Caspian hade även kommenterat på någon han kändes länk till en nyhetsartikel där sjuksjöterskor beklagade sig över att de mådde dåligt av att se foster efter en abort för att de låg och andades fortfarande och så.
Flickvännen till han som lagt upp länken dök upp och tyckte att abort borde vara tillåtet fram tills barnet är fött och det rent tekniskt blir lite omöjligt att göra abort..
Ska man dock vara rent teknisk så är det väl ganska likvärdigt med kejsarsnitt om man isåfall skulle göra "abort" i mitten av nionde månaden.
Rent spontant tycker jag att abort borde man väl få göra. Det blir så dumt om man ska hålla på att föda massa ungar som man egentligen inte vill ha..
Sen tänker jag att hey.. varför har fostret mindre rättigheter än mamman? I och med att jag anser att att leva under de shittigaste förhållandena ändå är bättre än att inte leva alls.
Men så har jag även perioder då jag faktiskt tycker att det fria valet är viktigare än liv.. hur skevt än det låter. Även om det blir lite motsägelsefullt för att man i praktiken begränsar någons fria val om man dödar hen.

Hur som helst.. vilket håll man än ska vara extrem åt så måste man någonstans göra en begränsning..
Om man tycker att man bord få göra abort för att man ska kunna bestämma till 100% om sin egen kropp. Då kommer dilemmat; men när barnet är fött? då är det väl inte okej att döda det? Och vad är det egentligen för skillnad mellan ett foster i sista veckan av graviditeten och ett barn som är en vecka förtidigt född?
Och om ma tycker åt andra håller att nej! Abort får man inte göra alls!
Mens då? befruktningen garanterar inte att det kommer bli ett barn. Befruktningen har potential att bli ett barn, men det kan bli missfall lika gärna (eller vad nu statestiken är för missfall jämfört med lyckade graviditeter.. har fått för mig att det är ungefär lika..).. precis som varje ägg har potential att bli ett barn? Är det lika illa att inte göra vad man kan för att se till att det får chansen att bli ett barn som att inte göra vad man kan för att se till att befruktningen blir ett barn?
Någonstans måste man hur som helst dra en gräns..
Medvetande låter ju spontant som en bra gräns.. fast vid närmare eftertanke (förutom det lilla problemet att vi inte kan Veta om något är medvetande, vi kan bara gissa).. som jag nämnde tidigare tycker jag att ett liv under sittiga förhållanden är bättre än inget liv, tänker man så så är det ju bättre att bli gravid och göra abort efter fostret blivit medvetet, än att ha kondom och se till att man inte blir gravid alls. För om man ändrar lagstiftningen så att abort blir förbjudet så är väl det en troligare följd? Att folk blir försiktigare med skydd, snarare än att det kommer födas massa fler ungar..?
Gäller för mig iaf för jag tänker ofta lite slött "äh, det är inte så noga.. jag kan göra abort om det skulle vara" .. jag behöver ju inte oroa mig för könssjukdommar som det är nu.

När man tänker efter gäller ju det för köttätande till en viss del också. (köttätarfrgan och abortfrågan ligger allmänt nära varandra..)
Om djuret redan är slaktat tänker man lätt "jag kan lika gärna äta det för det har redan dött.." men då säger vegeterianerna (eller den lilla rösten i huvet som tänkt ett steg till) "nä men då vet de som producerar köttet att det är efterfrågat, och de dödar så många som efterfrågas"
Jaa... fast det stämmer ju inte riktigt. De FÖDER UPP så många som efterfrågas. Om jag inte hade efterfrågat köttet hade djuret aldrig fötts.
Och att leva ett shittigt liv är bättre än att inte leva alls.. (can't emphazise that enogh it seems) (sen att djuren behandlas betydligt mer shit än de behöver göras för att det är mer kostnadseffektivt är en annan diskussion)
I det avseendet är vidkött betydligt mer illa att äta eftersom de djuren hade fått fortsätta leva om köttet inte eftertraktats.. Fast jag tror att vildjakten är begränsad av regler för hur mycket vilt man får jaga och när och s, altså inte av efterfrågan på köttet.

Annars kan man ju se det som att ju senare man gör abort desto större chans är det att fostret blir ett barn och då är det värre att stoppa det från att bli det sent än tidigt.. fast jag vet inte om jag håller med om det så mycket "kanske känns ju lite tveksamt.."
Men jo.. lite på samma nivå som att döda en människa är det väl. Fast jag kan förstå att man skulle ha lust med det om den människan planerade att krypa ut genom fittan på en... fatiskt, lite lagomt självförsvar... :S

Men Yeah.. jag vet inte riktigt vad jag tycker om saken...


Kommentarer
Postat av: emelie

Hmm. Jag är helt klart för abort, och jag tror att jag skulle göra abort om jag på något vänster blev gravid nu. Jag menar, jag vet ju att Sigge inte skulle dra eller så (väldigt 16 and pregnant över det... xD) men ja, jag skulle inte kunna klara av att ta hand om ett barn, jag vet ju fan knappt hur man betalar en räkning. Sen tror jag att man på något sätt dömer sig själv till minst ett par år som arbetslös. Gravida är ingen hit hos arbetsgivare, tror inte småbarnsföräldrar är det heller.



Men moraliskt känns det fel, men jag tror att man ibland måste låta logiken vinna över moralen. Sen har man väl förhoppningsvis skyddat sig, och då kan man ju resonera som att "om mitt skydd funkat som det skulle hade ju detta liv inte skapats." inget p-medel är ju 100%-igt. Men om man nu slarvade och hade oskyddat och sen gör en abort tror jag att man lär sig en rejäl läxa. Även om vissa vill få det att låta som om tjejer typ "oj, nu blev jag visst gravid, får väl gå till sjukan och pilla ut den då" så tror jag att det sätter djupa spår i både "could've been-"mamman och -pappan. Läste någon krönika om abort i ... sthlms city tror jag det var, och hon som skrev hade gjort en abort och hon tänkte ofta på det barnet. hon ångrade sig inte, men hon tänkte typ "åh, hon skulle varit tre år nu" ... "hon skulle ha börjat på förskola nu..." så jag tror att det sätter spår.



Vad deppigt det här känns nu bara för att jag skrev det där och samtidigt lyssnade på en sorglig johnny cash-låt med kyrkorgel och allmänt snyft. xD



men ja, jag tycker att abort är ett klockrent exempel på tillfällen då logik (kan jag ta hand om barnet?) kommer före moral och allmänt religiösa (livet är heligt) värderingar.



OT: Varför blev jag en parantes-knullare i sista stycket?

2011-05-19 @ 01:21:18
URL: http://heatwawe.blogg.se/
Postat av: Emil

Jag har för mig att man inte får göra abort efter ett antal veckor, typ 17 eller 18 och eftersom en graviditet tar ungefär 40 veckor tycker jag inte riktigt att fostret är en människa än, inte med samma rättigheter i alla fall. Men det sätter nog djupa spår, som Emelie sa, oberoende av om man anser att det är en människa eller inte. Det är ju ett potentiellt barn.

Om man ska vara helt saklig så spelar det nog ingen roll för fostret om "det" får leva eller inte eftersom den inte är medveten om att den lever. Hjärnan har fortfarande en lång utvecklingsprocess kvar. Därför borde det vara helt upp till föräldrarna tycker jag, deras liv påverkas mot sin vilja (Om båda nu inte vill ha barn)till skillnad från fostret som "tekniskt sett" inte har någon vilja än, i fall fostret skulle födas.

Men det är en svår fråga som sagt...

Sen finns ju alltid frågan om det är rätt att abortera om man blivit våldtagen. Jag skulle inte tro att det är särskilt roligt för barnet att veta att "hen" blev till genom en våldtäkt.

2011-05-19 @ 23:58:54
Postat av: Linus

Emelie: Med argumentet "jag kan inte ta hand om ett barn" kan du ju faktiskt adoptera bort det :) Juno-style



Att det sätter spår är säkert väldigt olika hos olika personer, jag skulle antagligen tänka precis så som hon i krönikan... Fantisera ihop en liten tillvaro där jag hade ett barn. Det gör jag ibland ändå..xD

Moraliskt känns det spontant fel.. fast när du säger "om mitt skydd hade fungerat hade det ju aldrig skapats.." vad är den moraliska skillnaden mellan abort och preventivmedel då egentlien?



Emil: yeah, alla har rätt att göra abort upp till 15 veckor. Sen är det upp till 18 för specialfall.. om man blivit våldtagen exempelvis.



Men när man är död så är man ju inte medveten om att man har levt, oavsätt om man var medveten om att man levde när man gjorde det eller inte?

Och har pappan någon say om saken? Ifall de inte kan/vill ta hand om barnet kan det adopteras bort och då är det ju bara mamman som måste dras med det i nio månader. Pappan behöver inte märka varken ut eller in.



Och är det värre att få leva, men veta att man är ett väldtäktsbarn.. än att inte få leva alls?



(jag vet som sagt inte själv vad jag tycker riktigt.. jag bara provar lite points of views...)

2011-05-20 @ 02:17:34
URL: http://giefkaka.blogg.se/
Postat av: jens

sluta säg hen!!!

2011-05-21 @ 16:39:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0