~Mina vänner är kakor

Cissi satt och tittade igenom gamla konversationer med Vilgot för hon skulle ta reda på ungefär när och hur det kom sig att de började prata med varandra på msn.
Hon kom fram till att det var via facebook.. och i slutet av början av tvåan, eller kanske början av mitten av tvåan.. i november 2009 iaf.
När hon sitter där och läser snubblar hon på en konvesation. En konversation om hur problem inte alltid löser sig, men istället slutar vara problem för att man ändrar sätt att se på saker. Men när man har problemet så vill man inte att det ska "lösa sig" på det sättet. Exemplet var "om man är kär i någon som inte gillar en tillbaka: då kan problemet försvinna genom att man slutar vara kär i denne". Men när man är kär vill man inte riktigt sluta med det. Då har man misslyckats :o Men det är ett sätt att lösa problemet utanför boxen.

Ungefär som kakorna.. jag gjorde en lista med den frågan för ett tag sen: "Om du vill ha kakor (du vill verkligen ha kakor mest i hela världen!), det finns kakor i en burk brevid dig, men den är låst och du vet inte vart nyckeln är. Om du i den sitsen får en önskning, vad skulle du då önska dig?" När jag konstruerade frågan så var det för att jag tänkte att det finns många önskningar som leder till att man får kakor. "Jag önskar att burken inte var låst." "Jag önskar att jag hade kakor." "Jag önskar att jag visste vart nyckeln var." "Jag önskar jag hade nyckeln." Alla leder till att man får kakor, inte nödvändigtvis dem i burken, men kakor never the less. Det krävs bara olika mycket eget arbete efter önskningen för att få kakorna. Om man önskar sig kakor så har man dem direkt. Om man däremot önskar sig att få reda på vart nyckeln är så måste man sen hämta den och låsa upp burken..
Bara det tyckte jag var intressant. Och jag funderade hur mycket svaret sa om en som person..
Sedan kom jag på varianten "Jag önskar att jag inte vill ha kakor!"
Det svaret är så svårt. För om man vill ha kakor... om man verkligen vill ha kakor.. väljer man det svaret så får man ju inga kakor.. och det är allt man ser, det är svårt att ta till sig att man inte kommer att vilja ha kakor, när man vill ha kakor. Men när man väl har greppat den delen, att man kommer vara lika glad om man inte får kakor, då är det ju det bästa alternativet eftersom kakor är onyttigt och sånt.
Och om man ska vara realistisk så finns det ju ingen som kan uppfylla önskningen man har om man önskar sig kakor eller att få nyckeln. Sure, har man tur kanske det dyker upp någon med kakor eller nycklar. Men man har ingen kontroll över det själv.
Men ifall man vill ha kakor eller inte.. det har man faktiskt möjlighet att själv ha kontroll över. Det är inte lätt att kontrollera, men man har allt som behövs för viljan är till 100% i ens eget huvud.

Och för att härleda detta till studenten, som var min intention från början. Vi går tillbaka till att det är svårt att ta till sig att man inte kommer vilja ha kakor.
Jag vet om att jag om 10 år inte kommer bry mig om min gymnasietid, för jag är bra på att när jag har ett problem lösa det genom att ta bort det, "sluta vilja ha kakor". Men jag gör det omedvetet så jag har samtidigt inte lyckats förstå att jag inte kommer vilja ha några kakor. Jag vet, för folk har sagt det, massor, och jag har sagt det till mig själv. Det är klart att det blir så. Men bara för att man vet något så kan behöver man inte förstå ett piss av det.
För just nu är det inget problem, just nu kan jag bara fokusera på att att jag kommer bli av med kakorna..

(känn er metaforerade!)

Och nu ringer Albin!!! :D

Nu har Albin lagt på! Han ville ha sällskap på hemvägen :)

GONATT!!! :D:D:D

Kommentarer
Postat av: Vilgot

Klurigt och buddhistiskt. ^^

Däremot så tror jag pesimistiskt nog att även sånt där som är i ens eget huvud kan vara fruktansvärt omöjligt att kontrolera ibland. :(



Om vi är kakor ska du gå och bli asocial då? :P

2011-05-09 @ 18:35:27
Postat av: Linus

Förbaskat jävla svårt lär det ju vara...

Därför man oftast satsar på att skaffa sig en kaka i läget då man är sugen på kakor :) Men omöjligt tror jag inte att det är..



Jaaah! jag ska flytta upp i bergen och meditera bort min ensamhet! Fast vänner är inte onyttiga.. de är bara opraktiska när man inte kan träffa dem av anledningar i stil med att de bosätter sig i Göteborg, eller att man själv bosätter sig i Ghana :S

2011-05-09 @ 20:04:05
URL: http://giefkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0