Dag 05 – Vad är kärlek?

Skillnaden mellan kärlek och förälskelse på en ”what the föök is göing ön in my brainz”-nivå är något av det bästa jag vet. Ända sen vi fick ett papper (Läs det igen! Igen igen igen: HÄR!) om det på kemin och jag faktiskt fattade att det är en riktig skillnad. (som jag har tagit upp på bloggen förut ett par gånger. Eftersom jag inte kan låta bli... det är så fint!)

 

För jag har aldrig hajjat den där grejen tidigare. Jag har alltid varit av uppfattningen att om tillräckligt många tror på det så ligger det något i det, men jag har inte kunnat se det. Jag har inte kunnat pussla ihop alla de där historierna, fina metaforerna, musiken och poesin till något som höll.
För det skulle inte hålla. Det var aldrig meningen för det var alltid pusselbitar från 2 olika pussel.

 

När jag fick det bekräftat av kemipapperet så kändes plötsligt allt sånt där lite mer vättigt. Jag kan köpa kärlek vid första ögonkastet. Jag kan köpa Soul mate - crapet. Jag kan köpa fjärilar i magen och ”när du är kär så vet du!”-klichén. Jag kan köpa ’kärlek’ mellan vänner och jag kan köpa ’förälskelse’ för prylar (jag kan defninitivt köpa förälskelse för prylar!). Jag kan köpa alla de där ”love-qoutesen” som jag avvisade på engelskan i ettan och skapade en lite smått awkward silence när jag satte punkt för diskussionen med att anonsera att ”Then I’ve never been in love!”. Så får man hälst inte säga när man har pojkvän kanske?
Jag kan nästan t.o.m. köpa ”the friend zone”. Sen är jag lite skeptisk till hur riktigt accurate tolkning allt det där är av ens känslor. Men liksom vem är jag to argue, jag kan föreställa mig vilka känslor som lett till fenomenen nu. Det kunde jag inte tidigare.
Men främst är det jävligt trevligt att fatta vad man själv känner. Att inte undra längre om jag har varit/är kär eller inte. Fatta hur man kan bry sig om flera olika personer så mycket, men inte på samma sätt. Ibland kan jag sitta och bara fundera över det och var asfascinerad. (Jag tycker om att få insikter om hur världen och människor fungerar, även om det är insikter jag har fått förut. Oftast är såna insikter ganska fysik-matte-relaterade.. men ibland kan det vara andra grejer.)
Och jag kan fatta hur så många på felsms.se som verkar vara trevliga så vitt man kan avgöra av den lilla text de skriver ändå visar sig vara otrogna. Eller hur man kan vilja stanna med någon som typ misshandlar en eller är allmänt ett jävla kräk på nåt annat sätt.

 

 

Den här texten skrev jag ganska långt i förväg. Innan jag hade börjat skiva listan på bloggen.. och jag hade ett avslut på det:

 

”Sen kan jag fortfarande inte riktigt köpa sleepless in seattle... och jag känner allmänt att kärlek vid första ögonkastet, soul mate - crapet, och alla de där love-quotesen från engelskan fortfarande inte riktigt är något som jag fancy.

 

Kärlek är inte allt. Förälskelse är inte heller allt. Men de kan fucka upp saker rätt fint”

 

Men jag känner att jag inte riktigt står för det på samma sätt som när jag skrev det. Ville ha med det ändå.. lite som en intressant iaktagelse av hur man resonerar annorlunda kring hela den här grejen beroende på om man är sådär fjantigt nyförälskad eller inte.


Kommentarer
Postat av: Bildrebecka

Svar: Åh den låten e Bra!! :) Men det e Gyllene Tider och inte han Solo ;), Och den e från deras platta "Finn fem fel" :) haha nörd x)

2012-03-06 @ 21:17:01
URL: http://bildrebecka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0