Dag 21 – Ett annat ögonblick



Ett till sånt där ögonblick.

Försöka ta ett specifikt ett den här gången och inte ett allmänt återkommande.
Okej..


*Söker mig till Emelies blogg för inspiration. Förbannar Emelies fina fina musik-text-rubriker, som är sådär liite för intetsägande så att man ska kunna lista ut vilket inlägg som är det men letar efter. x) Inte så användar-vänligt Emelie :P*



Jag tänker mig minnen som små filmsnuttar från ens liv. Det är så de känns oftast. Som att någon tagit filmen om ens liv och klippt upp den i bitar och hällt i en skål, huller om buller. Och hela tiden är man där och pillar på bitarna. Och varje gång man pillar på en bit så förstör man den lite. Något trillar bort, smudgas eller ritas till. Även fast man är försiktig.
Vissa bitar har behållts ganska långa, medan andra är kortare.

När jag hör ordet "ögonblick" så asocierar jag det nästan som en synonym till "minne"..
Men när jag tänker efter mer så kan jag inte riktigt med att kalla en hel halvtimmes-snutt av minnes-film för "ögonblick". Nu har jag inte kollat upp korrekta betydelsen av "ögonblick", men ett halvtimmes-minne duger inte just nu.

Ett ögonblick är en stillbild. Ifall man pausar filmen någonstans.
Ta en film och pausa den vid det mest karaktäristiska tillfället. Svårt.



Sen kom jag att tänka på att jag kanske har några bitar i den där skålen som är så korta så att de redan inte är mer än ett fotografi i mitt huvud. Så jag letade efter såna och hittade ett.

Jag ligger på köksgolvet och brevid mig ligger tommy på en handduk med blåa kanter och gula badankorr och en brun nallebjörn. Jag har precis vänt huvudet för att titta på honom. Han har en vit och blårandig sparkdräkt på sig. Han är kanske 3-4 månader gammal och har lite blont fjun på huvet och en väldigt bäbis-derpig min. Jag är 3 och ett halvt år.
Mamma står och kokar mackaroner och har en brun tröja på sig, som jag har fått nu. Ni har inte sett den för det var nyligen jag fick den och jag tycker inte att den är så snygg egentligen, den är bara väldigt mycket nostalgi för mig för hon brukade ha den mycket när jag var mindre så jag vill inte att den slängs, och så är den ful på ett väldigt charmigt sätt så jag kan nog tänka mig att ha den ibland ändå. Jag kan inte se henne från där jag ligger på golvet när jag tittar på Tommy, men jag vet att hon står där. Jag tänker på hur det känns som Tommy alltid har varit så stor som han är nu, för att han växer så långsamt så jag inte kan se det.


Det är förmodligen ett av mina tidigaste minnen. Inte allra tidigaste för jag minns när jag vaknade mitt i natten och Mormor och Morfar plötsligt var hemma hos oss för att Mamma och Pappa åkt till sjukhuset när Tommy föddes och det var ju uppenbarligen tidigare. Och jag minns när mamma var gravid delvis också. Sen har jag några tidiga minnen från dagmamman bland annat som jag inte vet när det var så jag kan inte säga om de är tidigare eller inte.
Men jag gissar att det här är bland top 10 tidigaste minnena som jag fortfarande kan klämma fram.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag är lika användarvänlig som iTunes, typ. :>

2012-03-22 @ 21:54:22
URL: http://heatwawe.blogg.se/
Postat av: Linus

hahaha xD spot on

2012-03-24 @ 02:56:53
URL: http://giefkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0