Det är ju lite hårt..

Det där när man har pluggat nästan non-stop sedan halv 9 imorse, med typ totalt en timmes paus för mat och hemåkning, och sen när man äntligen är klar och det har tagit hela dagen så tittar man på klockan och inser att mobilen, som man trott gått en timme fel hela dagen, har ställt om sig själv till vintertid så plugget har tagit ännu mer hela dagen än man trott och nu hinner man inte ens göra något tramsigt i en timme innan man går och lägger sig utan måste gå och lägga sig direkt :(
Alla andra har lite höstlov den här veckan. Alla och alla.. men man själv brukade ha det. Man insåg inte hur perfekt det där höstlovet låg. Så jävla perfekt låg det.
"Nu ska det väl bli skönt med en paus, och samla krafter" sa vuxna och man bara "öööööh... i guess" alltid nice att vara ledig oavsett när det är. Samla krafter.. jaja. Trötta vuxna är ju vuxna och tråkiga..
Och nu har man inget höstlov och har inte tillbringat hela förra veckan med att vara aspepp över att snart är det här. Tror det är det som gjort störst skillnad. Ingen pepp. Vi har iof vår sista e-tenta på onsdag. Det kan man vara lite pepp över. Men jag blir snarast mer stresssad för då kommer det att bli lättare att slacka efter :(
Sen är vi lediga på Torsdag. Kommer vara välbehövdaste lediga Torsdagen there ever was. Kommer få plugga hela dagen antagligen. Om jag har hunnit få tillbaka Seminarieuppgifterna jag skickade in idag.
Men vi har börjat med kombinatorik i Algebran nu så yay :D Det kommer inte vara lika segt att plugga till som matte-e-tröket som vi har haft hittils. Det var nog inte bara Olofs fel att matte-e var seegt. Fan va integraler inte är roliga liksom.. vihart, hjälp mig!
Min moster ringde. Ville prata med Mamma egentligen men hon var inte hemma. "Så är det BARA matte nu eller är det i alla fall lite annat också?"
"Nej det är bara matte"
"Hu jedamig" ja men ungefär xD "Men du tycker väl det är roligt i alla fall.."
Så fick jag förklara att det finns liksom olika spännande delar innom matematiken också. All matte är inte som all annan matte. Som med allt annat.
Förövrigt gillar jag killen som kommer och håller i övningsgenomgångar efter Algebra-föreläsningarna. För han tycker samma matte som jag är rolig. Han typ ursäktade sig lite för att övningarna var tråkiga när vi höll på med matriser "det finns inte så mycket kul övningar på det här", det gör ju inte det :o (precis motsatsen till Christopher. Det är intressant hur två personer kan vara intresserade av samma grej, men ändå totalt olika grejjer innom det). Och nu när vi håller på med induktion och kombinatorik så kommer han med massa superkluringar som han har letat fram från helt andra ställen än boken för att han vill gå igenom grejer som är kul :D

Visa att du har en mängd av 51 heltal mellan 1 till 100 (100 är med i detta alltså) att åtminstone ett element av denna mängd delar ett annat element.
 
Betrakta ett schackbräde av storlek 2^(2012) ta bort en 1x1-ruta från detta schackbräde. Visa att du kan täcka schackbrädet med "hörnbitar" (bitar som är 3 rutor stora i en L-formation) så att inga överlappar varandra och inga rutor utelämnas.
 
Definiera en ny operation (|)som följande. För påståenden p och q, p|q är falskt omm p är sant och q är sant, i övriga fall är p|q sant. Skriv med hjälp av | ett påstående som är ekvivalent till pvq (p eller q).

Och jag har kul. De andra jag har pratat med tycker att det är förvirrande :( Hoppas de inte säger det och får honom att ta tråkigare övningar..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0