Apropå Thatcher

Hej. Jag tycker att man får hata folk.
Jag tycker att man får hata folk jättemycket.
Så mycket att man vill att de ska dö.
 
Jag tycker inte att man får döda folk, såklart. Även fast man hatar dem.
Jag förstår att hat ibland leder till att man gör saker som inte är okej.
Men jag tycker ändå att det är viktigt att skilja på hatet och saker vissa gör på grund av hat.
 
Jag tycker inte att det är osmakligt att vara glad för att någon som man tycker att världen vore en bättre plats utan har dött. Sin egen värld eller världen i stort, sak samma.
Det kan vara osmakligt hur man uttrycker sitt hat och sin glädje. Men hatet och glädjen i sig? Nej det tycker jag faktiskt inte. Och så länge man inte gnuggar det i anhörigas ansikte så tycker jag inte att uttrycka det är speciellt smaklöst heller.
 
Om jag hade varit ett Thatcher-fan hade jag nog tyckt att det var synd och eventuellt jobbigt att det finns de som verkligen inte höll med mig. Men inte fel.
 
Mest tycker jag att det är lite orättvist att tycka kring hur människor som påverkats av Thatchers liv ska känna inför hennes död när man själv inte levt i hennes England.
 
 
(sen hurvida hon förtjänar hatet eller inte är en annan diskussion (som jag inte har något intresse av för jag är minimalt insatt i allt som har med Thatcher att göra))

Kommentarer
Postat av: Emelie

Tjipp du.
Jag antar att du syftar på mina tweets, allafall delvis, gällande "Mest tycker jag att det är lite orättvist att tycka kring hur människor som påverkats av Thatchers liv ska känna inför hennes död när man själv inte levt i hennes England."

Om inte så ignorera hybrisen :D (så skäms jag)

Jag reagerade negativt på den 70-åriga mannen som skulle fira hennes död, ja. Dock byggde reaktionen på åsikten från en annan människa att om man inte blev rörd av det så var man hjärtlös.

Skitsamma.
Jag tycker att man har rätt till sin åsikt, och om man vill att någon ska dö får man uttrycka det för min del, men det är inte snyggt, och man får vänta sig att få kommer vilja diskutera eller ens ta en på allvar. Detta är inget den personen behöver bry sig om förstås, men jag bara skriver hur jag reagerar och varför.

Att önska död åt någon/fira någons död, oavsett vem som har dött och vem som önskar/firar så tycker jag att det är fruktansvärt billigt. Större personangrepp kan man knappt göra imho. Om personen var så fruktansvärt hemsk borde det finnas massor med sakargument att såga istället för att gå på personen, tänker jag.

Svar: Att det är ett väldigt personangrepp och allmänt oproffsigt håller jag med om, och ganska onödigt känner jag spontant. Och jag kan komma att tänka på en hel del sätt att fira som vore osmakliga.Men när det är privatpersoner som uttrycker sina känslor i informella samanhang så behöver det inte alls vara proffsigt tänker jag.

Det var väldigt många upprörda tweets och statusar igår, inte alls bara dina. (Och yeah dina var främst om den där 70-åringen och den grejen tyckte jag också var märklig) Och inte bara majoriteten utan Alla jag såg var från svenskar (vilket har en hel del att göra med att jag är svensk och har mest med svenskar att göra också) och den enda britt jag såg uttala sig var också den enda jag såg som var glad (och det var Simon så ja jag är lite biased :p)

Sen får man gärna för min del tycka att det är principiellt Fel att fira eller glädjas över någons död, men jag såg inga såna här statusar när Kim Jong Il dog. Jag tror inte att de flesta som bashar glada britter för att vara osmakliga skulle bashat glada nordkoreaner om det hade funnits såna på twitter då. Och då handlar det inte om att det är osmakligt att fira någons död per se, då spelar det roll vems död som firas.
giefkaka.blogg.se

2013-04-09 @ 21:00:23
URL: http://heatwawe.blogg.se
Postat av: Emelie

"Mest tycker jag att det är lite orättvist att tycka kring hur människor som påverkats av Thatchers liv ska känna inför hennes död när man själv inte levt i hennes England."

Men visst har du en poäng i att det är en aning arrogant. :x

2013-04-09 @ 21:07:19
URL: http://heatwawe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0