Det här är varför jag inte kallar mig feminist:

 
 
 
http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2013/january/alf-b-svensson-ar-en-foresprakare-for-genuspedagogik-utan-att-veta-om-det.html
 
För jag vill ju ha lika mycket lön som killarna. Jag vill ju ha lika stor chans att få ett jobb trots att mitt CV inte är spot on. Jag vill att min man ska få vara hemma med våra barn om han vill och att jag inte ska behöva vara det om jag inte vill. Jag vill inte göra sämre ifrån mig på tentorna för att jag blir påmind om att jag är tjej innan. Jag vill inte att kvinnor ska bli våldtagna. Jag vill inte att män ska bli våldtagna. Jag vill inte att någon ska bli våldtagen, och jag vill att alla som ändå blir det ska få lika lite skuld av samhället och bli tagna lika mycket på allvar. Jag vill att det aldrig ska bero direkt på vilket kön man har vilka möjligheter man får. Jag vill att det ska funka rättvist.
 
Liksom, tänk om vi inte hade några implicita fördommar. Det vore ju sweet.
 
Fast nu har vi ju det. Vi har såna och vi vet inte riktigt vart de kommer ifrån. Och de verkar vara väldigt svåra att motverka. Även fast man vet om att man har dem.
Sen finns det folk som har teorier om hur vi ska motverka det här. Mer eller mindre beprövade teorier och som vetenskapsfan så känner ju jag att de gärna får beprövas innan vi tycker att vi ska börja använda dem. Men teorier är alltid bra, man har inget att bepröva annars. Och jag är all for att pröva dem.
Problemet är att de här teorierna är väldigt spretiga, och många är svåra att faktiskt göra expiment om så än så länge kan de inte bli mer än teorier. De är faktiskt så spretiga att då de samlas under samlingsnamnet "feminism" gör de folk förvirrade. Det finns så många olika teorier, och så många olika röster. Och många av dessa röster är väldigt passionerade och inte helt bra på att vara tydliga och sakliga med vad det är de är ute efter, vad deras teori är. Folk gör ironiska poänger på forum där ironin inte går fram. Folk är arga och trötta. Folk är uppenbarligen såpass otydliga, som grupp, att Alf B Svensson (m.fl.) inte förstår vad grejen är och skriver en debattartikel som förespråkar genus och tror själv att han är just anti-genus.
 
Och jag vill inte bidra till den här förvirringen. Jag vill inte att folk ska tillskriva mig åsikter som jag inte har för att de inte har fattat vad det är en feminist står för. För i min värld betyder ord i praktiken det som majoriteten av människor tror att de betyder. Och jag är inte vad tillräckligt många människor verkar tro att en feminist är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0