Rutiner

Plötslig egentligen asuppenbar epiphany: Om man har många rutiner då är det liksom större chans att man kommer ihåg en av dem. Och kommer man ihåg en så kommer man förmodligen ihåg resten :D
Som att jag kommer ihåg att borsta tänderna mycket bättre om min lampa är tänd så att jag måste släcka den innan jag lägger mig. Rad.
Jag vill göra en studie på korelationen mellan tandhygien och antal morgon/kvällsrutiner :3 sen behöver inte riktigt det vara anledningen till att de korelerar om det skulle vara så. Folk med många rutiner kanske är folk som prioriterar tandhygien allmänt. Men det kan vi ta sen! Nu sova!

Kommentarer
Postat av: Vilgot

Du kommer ihåg det jag sa om att Stanley rakade sig varje morgon då han reste genom Kongos djungel? Jag tror det ligger mycket i det du säger. Omgivningen kan primea ordning både medvetet och omedvetet liksom. Man har t.ex. gjort experiment där några deltagare är i ett städat rum och några i ett ostädat. Och så får de äta en smulig kaka :3 sen kollar man hur många deltagare som är noga med att borsta bort smulorna i de olika rummen och tadaaa! Folk blir ordningsamma i ett ordningsamt rum. :D

Också också också. Det är en teori för att förklara varför religiösa personer oftast har mer självkontroll. (btw religiösa personer har mer självkontroll) De flesta religioner kräver någon sorters rutin av utövaren liksom. Så det låter ju rimligt. (finns även andra krångliga förklaringar som handlar om ifall man tänker mycket på jordnära saker eller om man tänker på mycket abstrakta ideal saker... men whatever)

Svar: Ooh ooh!Cooligt ju :D
giefkaka.blogg.se

2013-01-14 @ 01:55:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0