Vet hut

Angående barnfria caféer. Jag tänker mig att det här är en fråga som liknar den om böneutropen.
 
Liksom tål man inte ljud och stoj och stök så kan man flytta ut i skogen och bo bland myrorna. Myror är tysta.
Att resten av världen ska anpassa sig efter vad som stör Dig är störtlöjligt. Du stör dig, Du anpassar dig. Rent sådär "vem har Rätt i att göra vad". "Förargelseväckande beteende"-grejen känner jag spontant är lite konstig.
Barnfamiljer borde Få vara överallt med sina barn. 100%
 
Men! Barnfamiljer borde inte faktiskt vara överallt med sina barn. Jag tycker absolut att det räknas som dåligt beteende av vuxna att utsätta andra för deras barn om deras barn beter sig dåligt (och barn beter sig alltid sämre än vad deras föräldrar tror). Sen säger föräldrar att "barn låter, det måste de få göra" och att det inte är så "bara" att fostra en 2 åring och det må vara sant, jag är inte förälder (även om jag just nu är fett pepp på att skaffa en unge att inte gå till caféer med) men de flesta ungar jag ser på bibliotek verkar förstå heligheten med tystnaden där (jag minns absolut att jag gjorde det väldigt tidigt) och kan man lyckas förmedla den till sina barn kan man säkert förmedla liknande heliga tystnad om man går på café eller resturang. Och kan man inte det så ja, då kan man stanna hemma, det går faktiskt. Såg tillexempel någon på twitter som inte tyckte det var rimligt att dömma ut alla mödrar till socialt utanförskap (trodde det var Lady Dahmer, men kollar igenom hennes tweets nu och kan inte hitta det så antingen var det någon annan eller så har hon tagit bort det) men det tycker jag absolut att man kan göra för hör och häpna; de behöver inte skaffa den där ungen från första början (och också så kan man träffa folk man känner i icke-offentliga rum). Att skaffa barn inkluderar en jävla massa uppoffringar som man ju faktiskt får se till att väga in i beräkningen om det är värt det. Tycker man att det är så otroligt jävla viktigt att gå på café oftare än man kan få tag i en barnvakt så kanske man inte ska skaffa ett barn. Det är inte en rättighet att ha barn.
 
Det är å andra sidan inte en rättighet med tysta/lugna/barnfria caféer heller. Men här kommer det vinnande argumentet: Driver man ett café borde man få göra det hur man vill. Om lagen ser ut så att det faktiskt är diskriminering mot barn att ha det barnfritt så är lagen dum och borde ändras (faktiskt, om gruppen "barn" är möjlig att diskriminera så måste vi ju ge dem rösträtt). Vill man erbjuda varan/tjänsten "fika i lugn miljö" så ska man få erbjuda det, och man kan inte göra det om man släpper in barn.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Håller med.

Såg kommentarer också om att man kan säga till barnet om det stör. Jo, eller hur... Många föräldrar blir skitsura då.

Som när jag stod och väntade på bussen i nyombyggda Älvsjö station och en typ 6-7-åring stod och sparkade på en vit vägg med smutsiga, blöta skor. Pappan hade sagt åt ungen att sluta sparka men ungen lydde inte, och efter ett tag sa en tant till barnet. "men varför gör du så? sluta med det där" och pappan ba "*krenkt* DET RÄCKER OM JAG SÄGER TILL :((((((((" Ja, vi såg det, barnet lydde dig som en liten hitler-jugend! :D

Ehee-hee-he!


Svar: Ja men precis. Det finns massvis med föräldrar som vägrar ta till sig att deras ungar ibland inte är små änglar. Vill. Inte. Höra. På. Det. Örat. :<<
giefkaka.blogg.se

2013-03-05 @ 21:48:51
URL: http://heatwawe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0