Det är mest synd om dem

 
 
 
 
"Nice guys"
 
Nu är "nice guys" ett sånt där begrepp som folk använder väldigt olika. Så för att förtydliga:
En "nice guy" är i min värld killen som inte fattar hur tjejen han är kär i kan vara intresserad av den där douchen som hon gillar. Han som undrar varför tjejer i allmänhet vill vara med kräk istället för honom, han är ju snäll. Gillar inte tjejer snälla killar?
En "nice guy" är inte killen som tror att han är friendzonead så fort en tjej rejectar honom. Även när det är en tjej han just har träffat och inte alls har någon sorts vän-förhållande med. Det är inte killen som inte ser någon poäng i att umgås med någon tjej överhuvudtaget om inte möjligheten att få ligga finns. Han är ingen "nice guy". Jag vet inte vad som är up med honom.. Han kan eventuellt ha varit en "nice guy" en gång i tiden, men det var i så fall väldigt länge sen.
 
 
Nej, "the nice guy" är en ledsen kille. En kille som blivit bortvald av den specifika tjejen han var intresserad av. För en kille som han inte förstår vad hon ser i. Så han förstår inte, och han blir lite (/mycket) bitter, för att vafan, det blir man (och säg inte "nej det behöver man inte bli". Det har man inte riktigt kontroll över. Du låter bara som en person som aldrig blivit rejectad eller aldrig varit kär om du påstår något annat). Och så projicerar han, för han har inte ett av sina bästa moments just nu, och undrar "är det så att de där egenskaperna som jag trodde var bra med mig inte alls är bra egenskaper egentligen" "gillar inte tjejer snälla killar?" För att det är bekvämare att tänka att det är hon som är dum än att det är en själv det är fel på (tjejer projicerar ju också när de har ben and jerrys session och proklamerar att alla män är svin när någons kille har varit otrogen (nej det existerar inte bara i romcoms, jag har faktiskt varit med på en sån ben and jerrys session och umgåtts med såna tjejer) men de menar det ju oftast inte. De säger bara så under tiden de är ledsna. Sen är killar ganska fina igen när de kommit över aset).
Och så söker han bekräftelse på internet. Och på internet finns det en massa andra ledsna killar vars love-interest också har valt ett vad de ser som asshole. Och de hittar varandra och slår sina kloka huvuden ihop och kommer fram till att om alla de har träffat tjejer som har valt assholes istället för dem, och de alla är värsta snälla. Då måste ju det betyda att tjejer gillar assholes och inte snälla killar.
Lite bristande logik, ja....
Och jag tycker att det är synd att det blir såhär. Att de ledsna "nice guysen" bekräftar varandra så att de inte fattar hur snett de tänker, så att de kommer ur den här upplevelsen permanent bittra och med en övertygelse om att det tjejer gillar hos killar är douchebaggery och i värsta fall bestämmer sig för att bli ett asshole själva. Det är en waste på snälla killar. För det är jag rätt säker på att de flesta var innan de blev bittra och gav upp.
Så det är bra att folk håller till på de där forumen för att bryta bekräftelsespiralen. För att förklara för killarna att de har fel, att det här inte applicerar på alla tjejer och att majoriteten av de tjejer som är tillsammans med assholes gillar dessa killar för någon annan egenskap än just asshole-heten (och att många av de där killarna kanske inte är assholes egentligen, det bara känns så för att de liksom "snodde" din tjej) och att de antagligen inte är assholes mot henne. De här killarna behöver höra att de har tänkt fel. Så att de tänker rätt och inte fortsätter bekräfta andra som tänker fel.
Men överallt på internet där jag sett det här så görs det på, vad jag är helt övertygad om är, fel sätt: genom att bli arga på dem. För de är redan ledsna, det är liksom därför vi har den här situationen. De behöver inte höra att de är dumma och hämska som undrar om alla tjejer bara blir kära i assholes. De behöver tröstas och få höra att det finns alla möjliga konstiga tjejer som gillar alla möjliga konstiga killar och även om "snäll" kanske oftast inte räcker så är det generellt en bra grej och att de säkert har en massa andra egenskaper som det finns tjejer som skulle förälska sig i.

Kommentarer
Postat av: Vilgot

Sammanfattar min åsikt om saken också. Men det vet du nog redan ^^

Hela grejen är väldigt frustrerande. Man vill bara att alla involverade ska ta ett steg tillbaka och bara "fatta". Att anfalla och demonisera de här killarna är nog iallafall inte något man borde göra. Om det är något som kommer få de här killarna att dra sig till communities där andra bekräftar deras värderingar/perspektiv så är det att det känns som att ingen annan lyssnar på dem.

Men jag har kommit på tanken att folk kanske genuint inte fattar det här heller. En kompis till mig som jag annars brukar se som väldigt smart sa att hen tyckte "rage är bra för diskussioner". Om bra diskussioner betyder diskussioner där folk lyssnar så, oftast nej, det tror inte jag. Och jag trodde inte det var något särskilt kontroversiellt för någon. Jag har typ aldrig sett en arg debatt som är bra och jag vet från egen erfarenhet att det inte spelar någon roll hur bra argument folk har om jag upplever ett hot från den personen som lägger fram argumentet, man litar inte på information som presenteras av fienden. Man blir defensiv och icke-öppen helt enkelt.

Jag vet inte varför folk håller på såhär. Kanske är "the backfire effect" jätte svår att ta till sig? Eller så är min idé om vilket diskussionsklimat vi borde eftersträva inte så bra som jag tror...

2013-02-09 @ 23:37:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0