Dag 23 – Det här får mig att må bättre



Albin. Albin är jäävligt bra på att få mig att må bättre.
Fast det tog lite tid för mig att göra den kopplingen, för vanligtvis när jag mår dåligt så försöker jag få mig själv att må bättre genom att prata om att jag mår dåligt med någon. Och det gör jag inte naturligt med Albin.
Så det vart inte en snabb asociation från "jag mår dåligt :(" till "prata med Albin".. och det tog ett tag att inse att jag inte pratade med Albin om att jag mådde dåligt inte på grund av att Albin var dålig att prata med sånt om, utan för att jag aldrig mår dåligt när jag pratar med Albin.
Det räcker med bara de där öppningsartigheterna för att jag ska glömma bort att jag är ledsen, och så blir jag bara aldeles glad istället :) Även om det känns som himlen ska gå sönder och jag aldrig ska kunna sluta gråta.
För Albin är oftast så glad. Och även när han inte är det, utan ringer för att han har haft världens skitdag där allt har gått åt helvete så har han ändå den där sprudligheten som man blir helt lycklig av. Den där som gör att han kan säga 40 ord i sekunden så man inte har en chans att hänga med på vad han säger och får fråga 19 gånger tills han tillslut säger det sakta nog och man skulle ha hört vad det var om inte hans och min telefon vägrat sammarbete, så man bara låtsas att man hör så att han kan fortsätta prata ^^ och han har tålamod med att säga det 19 gånger tills jag hör utan att låta irriterad så att jag blir nervös över att prata i telefon med honom.
Albin påminner mig också om många fina minnen och bara det faktum att jag umgås med honom gör mig glad för i ettan sågs vi bara via Jens och jag tänkte att det var synd att jag inte hade kontroll över hur mycket jag träffade honom för varje gång skulle kunna varit den sista, typ om han och Jens tröttnade på varandra eller bråkade eller något.. eller om jag och Jens bråkade för den delen. Men nu finns det inget som skulle stoppa mig och Albin från att ses mer än min och Albins relation.

Fast sen fungerar Albin mest som en pausknapp för mitt dåliga humör, för det känns oftast bara bättre så länge jag pratar/är med honom. När jag sen återgår till mitt så kommer det dåliga humöret oftast tillbaka.

En bättre grej på lång sikt.. för att faktiskt bearbeta det dåliga humöret är att måla eller skriva. Ibland, när det är något mindre jag är ledsen för så kan det räcka att bara skissa upp en målning. Annars att måla. Det är oftast så effektivt att jag inte har hunnit måla klart tavlan innan jag har kommit över humör-dippen. Har ett par halvmålade tavlor hemma som inte blivit klara just därför. Den senaste saknar bara ett huvud, det var den jag satt och sandpapprade på över skype i Julas ni som mins det.
De gånger jag skriver blir det oftare faktiskt något färdigt av det och mycket av det jag har skrivit för att bearbeta något finns på poeter.se. Inte allt, ibland skriver jag för hand och det orkar jag oftast inte föra över till datorn, för när jag väl hittar igen det när datorn är på och jag har tillfälle så känns det allmänt inaktuellt. Allt på poeter.se är inte såna grejer heller. Ibland skriver jag saker där bara för att testa något eller för att jag är uttråkad (och nej det säger jag inte bara för att ni inte ska gå dit och analysera mitt humör de senaste tre åren, det är faktiskt sant också). Men måla är roligare, även om det hjälper på samma sätt kan man ha mycket rolilgare med en målning, det är lättare att leka med underliggande betydelser och metaforer i en målning, lättare att få det att se ut som något helt annat än vad det är. Ibland går det med dikter också, men det är svårt att få till det lika fint :)
Ifall jag hade varit konstnär "på riktigt" hade de ju gärna fått vara i kombination.

Lyssna på musik kan också fungera. Oftast tyr man sig till musiken innan man börjar skriva och måla. Skriva och måla gör man för att det inte finns någon bra låt till det humör man är på just då. Hade jag varit musikalisk hade jag nog försökt göra en låt till det humöret man är på istället. Nu är jag inte, då blir det sånt jag kan någorlunda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0