Snowpiercer

Igår såg vi "snowpiercer" jag och Vilgot.
Han hade fått den beskriven för sig som "hunger games utan tålamod" och det var så acurate på så många nivåer att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Den var nice. Att se. Samtidigt som den var sjukt dum och väldigt konstig. Man skulle kunna tänka sig att jag har blandade känslor om den. Fast det har jag inte, jag har bara bra känslor om den. Och typ bara dåliga saker att säga om den x)
Klurigt det där att det inte är samma sak. Hur den kändes och hur man vill beskriva den.
Jag tyckte om den. Och det var inte på det sättet man tycker om Knowing; FÖR att den var dum. Nicholas Cage var inte ens med ju. Ne jag tyckte om den Fast att den var dum. Men samtidigt gjorde att den var dum den inte direkt sämre. Eller ja... Jo. Den var kul när den var dum, men den hade kunnat vara riktigt ordentligt bra om den inte hade varit så dum. Den hade mer potential. Det är konstigt att den var bra överhuvudtaget egentligen. "Bra"
Men det var den.
Top notch recenssion det här, jag vet. Men klockan är 6 på morgonen och jag kan inte sova för jag sov halva dagen igår, så jag får blogga dumt om en dum film och ingen kan stoppa mig. Mohahaha.
 
På ett sätt var den mer värd att se för att den var såhär ish-bra. Liksom, den hade kunnat vara bra-bra. Men den hade varit en 6a, 7a max. Ganska forgettable film. Nu är den en 5a (kanske tom en 6a på pure klur) men sjukt memorable, för jag kan inte sluta tänka på den och hur dum den var och varför den var bra ändå och det är wierd och klurigt. Den är Den Unge Werthers Lidanden, eller Miman Renai, nu...
 
Varför var den Hunger Games utan tålamod då?
Mest var det väl bara att den hade en Hunger-Game-ig feel. Utan serious spoilers (att prata om en film är alltid lite spoilers egentligen) så handlar den om en revolution. Liknande i Hunger Games så var det crazy stora klasskillnader, där underklassen utsattes för onödig bullshit (liksom utöver att vara fattiga) av överklasssen, som de fått nog av.
Men den utspelar sig också på ett tåg. För att hela mänskligheten håller till på ett tåg nu, för att global-warming goes The Day After Tomorrow -sort of, fast det är ännu mer vårt fel. (Som sagt, dum. Fast också coolt :3)
Så allt är liksom contained på ett sätt som gör att det blir lite speedat. Det finns bara en väg att gå och det är fram i tåget, liksom. Och det finns inget utrymme för mer än det.
I början är det kanske en eller två dagar som utspelar sig på 20 min då de typ planerar revolutionen lite, sen är resten av filmen basicly realtid.
Sen just Att den var dum. Den var dum på ett sätt som ofta kändes onödigt. Vilket fick den att kännas förhastat producerad. Som om någon satt sig ner och slängt ihop storyn i ett svep, inte direkt bollplankat det med någon och sen hade man bara gjort filmen. Inget tålamod för att se till att den blev bra. Bara "nu gör vi den här filmen, chopchop"
 
Sen så var det en sån där film som borde ha starrat Keanu Reeves men inte gjorde det. Ni vet såna filmer. Säger nog mer om filmen än resten av det här inlägget nästan :p
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0