TW:TW (Alt. "Trigger-Warnings är inte censur!")

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det har skrivits mycket om trigger-warnings lately och jag känner att det verkar som de flesta har missat huvudpoängen med trigger-warnings:
Det är inte censur.
 
Jag tror de flesta har saker de inte vill höra/läsa/se, på internet eller i meat-space, av olika anledningar. Jag blir tillexempel sjukt irriterad när det kommer massa Game of Thrones -spoilers på 9gag innan avsnittet typ ens har sändts klart. Eller för att ta ett mindre löjligt exempel så mår jag rätt så allmänt shit av kink-shaming. Men jag vill inte att det inte ska få finnas GoT-spoilers på 9gag, och även om jag absolut önskar och vill att det inte ska finnas kink-shaming på nätet så är det inget jag vill ska upprätthållas av någon. Det jag vill i grund och botten är att själv slippa se det. Och det finns två sätt för mig att få det: Censur, eller möjligheten att tailor min egen internetupplevelse genom att tex blockera vissa tags från mina olika feeds. Censur är ganska typiskt det mindre party alternativet. Och det tror jag att majoriteten av de som förespråkar trigger-warnings håller med om, oavsätt om det de vill slippa se är relaterat till ett faktiskt trauma, typ vapen eller våldtäkt eller whatnot, eller om det är något som mest bara* rubs them the wrong way, typ bronie-porr eller spoilers.
 
(*vilket inte behöver vara så himla "bara" det heller, men for the purpous of formulering)
 
Och det gäller skolmiljöer också, vilket är vad diskussionen handlat om i dagarna(?). Att propagera för att kursinnehåll ska bli triggerwarnat är liksom istället för att propagera för att det ska tas bort. Universitetet är inte obligatoriskt, om en kurs innehåller teman man inte vill ta del av så behöver man inte gå kursen. Men om man inte har någon chans att veta vad för teman en kurs innehåller så är enda sättet att undvika dem att inte läsa några kurser alls, och då blir man plötsligt väldigt begränsad. Det går lätt att undvika med trigger-warnings. På expense av ingen alls (förutom läraren som behöver sitta och klura ut vad hens kurs har för triggers, men bu-hu. Det är mer eller mindre ett engångsjobb) så varför inte?!
Speciellt iom att det andra sättet att se till att folk med triggers inte är begränsade är just att ta bort allt meterial som kan vara triggande. Och jag fattar att folk är anti om de tror att trigger-warnings är censur, för censur är inte kul (även om det är debateble ifall att ta bort högskoleinnehåll är censur. Oavsätt så är det inte så party)  och jag fattar egentligen också varför man förvirrar ihop dem, för innan man pratade om trigger-warnings (och för vissa fortfarande) så var lösningen för att slippa se/läsa/höra om saker just censur och de flesta ämnen som folk vill ha trigger-warnade är samma ämnen som folk ville/vill ha censurerade. Det är hur som helst synd. För det är inte censur. Det är liksom motsatsen; det är grejen vi har kommit på istället för censur för att lösa det här problemet. Och det är en lösning som är väldigt enkel och ger enorm valfrihet och jag fattar inte hur någon kan ha en issue med det om de alls förstår vad det innebär.
 
Förutom det att det inte hjälper folk med trauman/PTSD. Vilket också är debateble (det hjälper för stunden men det hjälper dem inte att bli av med sitt trauma, kan man summera det som) och egentligen är det ju det som debatten varit fokuserad kring. Men ändå med missförståndet att det skulle vara censur.
Anledningen till att jag tar upp det här är just att jag igår läste en artikel med just titeln "trigger warnings hjälper inte mot PTSD" (ellr liknande) som hade en bra huvudpoäng, men var allmänt drygt och översittigt skriven (rätt subtilt visserligen) och sen imorse läste jag en artikel från andra sidan som bemötte många olika anti-TW-artiklar som alla verkat ha samma generella poäng: det hjälper inte (och därför är det inte värt iom att det är censur). Och den gerella poängen i den artikeln var motsatsen: det hjälper visst (och därför är det ändå värt för att hjälpa är viktigare än censur). Och jag kände "gah! Det spelar ingen roll om det hjälper!" För även om det inte gör det så är det inte upp till skolor att lura på folk KBT mot deras vilja. Det är oavsätt bra med valfriheten att själv kunna välja vad man vill utsätta sig för. Och framförallt: Det spelar ingen roll om det hjälper för det är inte censur!

Kommentarer
Postat av: Karin

Vad för kinkshaming har du stött på? (min internet-sphere är välsignat välrensad med avseende på sånt <3)

Svar: Alltså typ den mesta :/ det är ju både på internet och i "verkligheten"..Men det är inte så ofta. Brukar inte kännas värt att sluta följa/gå in på en sida/grupp/tag/whatnot över.
Sen har jag ju mycket pro-kink i mina flöden också som kompenserar :)
giefkaka.blogg.se

2015-07-19 @ 21:28:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0