Anti -anti-jante?

Så.. det mesta på rätt köl igen.


Pratar med Vilgot på facebook. Borde jobba!! jooobbbbaaaaa :)
Tihi ^^ Ska försöka hinna till jobbet, jobba, till Julle och hämta mobilladdare och sen hem innan fyra imorn. Idag gick jag up halv tre. Score!

Drömde föresten att jag började skolan med ett gäng riktigt tattiga människor. mer Score :o
Ehem..

Iaf.. om jag går upp.. 3..2..1.. typ 11 så borde jag hinna med det lagomt. *klur* då behöver jag ju inte gå och lägga mig fören tre ^^

Iaf.. Jantelagen var det jag tänkte nämna.. xD
Den tänker jag på ibland :o



Den är jävligt intressant. Jag är väldigt jante.. bland det värsta jag vet är när folk tror att jag ser ner på dem. Jag suger på att ta komplimanger, och jag är rätt kass på att ge komplimanger. De människor jag har svårast för är folk som.. ja.. tror att de är något. Folk som tycker att de är speciella (unikare än andra)(queer..), eller bättre människor (för att de exempelvis är vegeterianer), och inte skäms för att skylta med att de tycker så. Folk som tycker att Jantelagen är bland de dummaste.. (hittade en knappt årsgammal artikel om några moderatpolitiker som velat lagstifta mot jantelagen.. :S)
Men det är här jag slår lite knut på mig själv.. för när jag tycker illa om folk som tycker att de är speciella, då tycker jag ju att jag är lite bättre än dem, eftersom jag inte tycker att jag är speciell? Det är inte aktivt så jag tänker, "jag är bättre".. men i praktiken så innebär det att jag tycker så? Så där kommer Janten och biter mig i baken. Då tycker jag illa om mig själv... och hamnar ännu djupare ner i jante-träsket, den härliga spiralen av självförakt och dålig självkänsla. För den person jag dömmer hårdast för lite självgodhet är ändå jag själv.
-Men.. trots att jag har fastställt att hela det här jante-tänket får mig att må dåligt. Så kan jag inte ärldigt säga att jag skulle vilja bli av med det. Eftersom det skulle innebära att jag blir självgod. (Dra er till minnes kak-metaforen.. den om att när man vill ha kakor så är det svårt att föreställa sig hur det är att inte vilja ha kakor) Och det vill jag inte vara.. :(

Det finns en hel del varianter på anti-jante-lagar som jag har svårt för allihopa. Jag tror inte på dem helt enkelt.
Då blir det extra jobbigt när Vilgot visar en TED-talks som handlar om att folk som tror att de inte förtjänar kärlek och lycka och sånt.. de är de som upplever att de inte har tillräckligt med kärlek och lycka och sånt.
Dock upplever inte jag att det stämmer i mitt fall.. även om jag alltid har det där tvivlet i bakhuvet ("kanske de inte alls tycker om mig.. kanske de bara låtsas, eller kanske jag bara suger på att avgöra sånt") så upplever jag iaf att folk bryr sig om mig även om jag inte tycker att jag är värd det.

Egentligen tycker jag att jantelagen är fin. "Alla är lika mycket värda" liksom.. även om det kanske mer blir "alla är lika lite värda".. det är hur som bättre än "Alla är inte lika mycket värda".

Kommentarer
Postat av: Gnarl

sv: Jaaa alltså, den röda är så jävla mysig. Det är bland annat den jag har på den här http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/275498_545013796_3701984_q.jpg bilden, så mysig!



Vill du ha den och alla strumpor/hängslen (jag har fler än som visas på bild, bara för dig!) så får du peta på mig bara :DD

2011-08-25 @ 14:06:55
URL: http://totallyderp.blogg.se/
Postat av: Gnarl

Btw - det här inlägget var så bra.

2011-08-28 @ 14:35:38
URL: http://totallyderp.blogg.se/
Postat av: Linus

Gnarl: <3

2011-08-31 @ 20:41:56
URL: http://giefkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0