Bloggerier

Lady Dahmers blogg igen.

För att jag blir faschinerad över hur jag reagerar när jag läser den.
Jag följer den ganska regelbundet nu.

Det är Emmelies blogg, Saras blogg, Saras Tumblr och Lady Dahmers blogg i den ordningen som kollas in när jag drar en blogg-runda. Ifall jag inte lyckas gå vilse på internetet innan jag är klar.
Sen händer det att jag ibland kommer ihåg att kika på de där andra bloggarna jag har i min lista till höger, brukar oftast inte ha hänt något.

Men det blir lite så med bloggar. Har jag väl knuffat ut dem ur min mentala lista över bloggar som är värda att kolla varje dag (vilket händer om de inte uppdaterats på tillräckligt många besök) så är det svårt att stoppa tillbaka dem. Som med Julle tillexempel. Det är svårt att läsa hans blogg, för när han tar upp bloggandet igen så tar det ungefär lika lång tid för mig att lägga tillbaka hans blogg i min mentala lista, som det tar för honom att sluta blogga igen :\

Jag är inte världens bästa på att blogga regelbundet jag heller, fullt medveten om det. Jag ställer inga krav (ett och annat önskemål kanske.. men det är annorlunda. Och är det inte annorlunda så är det ditt problem och inte mitt... här har vi ett annat tema som jag fick lust att blogga om nu xD En annan gång. Påminn mig!), och jag låter inte er ställa krav.

Fast jag blir ändå lite irriterad när Julle inte vill läsa min blogg. "Det är inte personligt", att han får prestationsångest och sånt, jag fattar den grejen och såklart vill jag inte att han ska gå runt och ha prestationsångest och känna att han måste blogga och vara jätterolig. Nejnejnej. Men jag vill inte att han ska läsa min blogg för att jag vill visa upp allt jättebästigt som jag skriver (okej lite därför. Lite bekräftelsehorerier tar jag ut över Julle, lite. Men det är inte main-anledningen). Jag vill att han ska läsa för att här skriver jag allt sånt som jag egentligen vill prata om, men som jag aldrig vet hur jag ska säga irl. (Sen har jag väl senare kommit fram till att det inte är så mycket poäng att diskutera nästan någonting med Julle för han tycker inte att det är kul så han vill bara få det överstökat. Och om vi inte håller med varandra så slutar det bara i allmänt dålig stämning :\)

Jag gillar inte att prata. Om jag ska psykoanalysera mig själv gissar jag att jag har fått för många sincere: "jaha, och?" och "Cissi.. jag bryr mig inte." (Innan Jens och Marios tid. Jag tar inte illa upp när de ger mig skit för att jag öppnar munnen, men ibland påminner de mig om sånt jag faktiskt har tagit illa upp av.) att jag tillslut tänkt "fine, jag skiter väl i det då!"

Väldigt amatörmässig psykoanalys ^^
Jag pratar ju (Hafen och Timo skulle väl ha en lite annan åsikt där kanske..) men jag tycker inte om det. Jag föredrar att skriva..
Jag minns när jag började använda msn ordentligt. Va mycket lättare det gick att prata. När man kunde fundera över vad man skulle säga innan man sa det. Och göra om om det blev fel. Och när jag inte behöver fokusera all min kraft på att hålla samtalet igång, för det gör inget om en msn konversation dör, då kan jag istället fokusera på vad samtalet handlar om.

Pratade med, mins inte alls vem, någon gång om hur folk är annorlunda på internet. Han sa att man vill ju träffa folk på riktigt för att kunna lära känna deras rikitiga jag. Jag försökte att säga att ens riktiga jag kan vara den man är på internet också, han köpte det inte, det gjorde mig ledsen. Jag ville inte att mitt irl-jag skulle vara mitt riktiga jag.
Det var väl 5-6 år sen, nu för tiden är mitt irl-jag och det jag ser som mitt "riktiga jag", (hur jag är när jag känner mig trygg typ (ja det är väl den generella uppfattningen av folks "riktiga jag"?)) mycket mer lika varandra än de var då.

Men jag har ändå grejer som jag inte får sagt men som jag vill prata om. Inte för att jag vill att folk ska veta vad jag tycker. Utan för att jag är nyfiken på vad andra tycker. Blogg är inte bästa sättet att åstadkomma det på, men vafan. Jag jobbar på det där med att prata på riktigt också.
Sen fylls bloggen med sånt där trams som snarare är uttdragna facebook-statusar. (Skulle kunna dra en hel radda om skillnaden på Blogg och Facebook (och dagboken med) också.. men vi har redan hamnat waay off topic) Och annat som jag egentligen itne bryr mig en lort om ifall ni läser eller inte, men som jag skriver på grund av ovan nämnda fenomen att ifall en blogg inte uppdateras på tillräckligt länge så försvinner den från folks mentala blogg-listor.
Så vitt jag vet så kanske jag är den enda som fungerar så att man slutar kolla bloggar som inte uppdateras, men jag tar inte den risken, för jag vill att folk ska läsa när det väl kommer ett sånt där inlägg med något jag är nyfiken över hur folk ser på (kategorin:*klur* först och främst..) så att de funderar över whatever det nu är jag rantar om så att de kanske skriver en kommentar om vad de tycker, eller eventuellt tar upp det irl någon gång (jag känner mig som världens wannabe världsvan internetare när jag säger irl, men jag orkar inte komma på ett bättre sätt att formulera det på). Så jag fyller tomrummen mellan såna inlägg med utdragna facebookstatusar så att ni håller er kvar.






Iaf (Ordet, myten, räddningen i nöden). Det här inlägget påbörjades inte för att prata om mina bloggvanor. Det skulle handla om Lady Dahmers blogg.
Jag försöker utsätta mig för åsikter jag inte håller med om så mycket som möjligt. Åsikter jag håller med om kommer jag att utsättas för ändå tänker jag mig och jag vill ha en så "riktig" bild som möjligt av saker och då behöver man "faktan" som presenteras av båda sidor av en diskussion. För "faktan" som presenteras i samband med debattfrågor blir lätt sådär trevligt selektiv (därav "").

Jag har inte så ofta starka åsikter om saker. För det är ofta båda sidor av en fråga har argument som jag håller med om, och att sitta och försöka komma fram till vilket argument som jag håller med om MEST är lågprioriterar. För oftast behöver jag inte ta ställning till hela frågan. Oftast dyker frågorna bara upp runt omkring en, och så kan man välja att ta ställning till den ena sidan eller den andra, eller ingen alls. Att inte välja är inte alls ett val. Ibland får det samma konsekvenser som ett val, men inte ens det alla gånger. Jag brukar inte ta ställning, så länge jag inte behöver. Jag tar bara ställning till en delfråga i taget.

Och så dyker Lady Dahmer upp. Aylin länkar till hennes blogg. Jag gillar Aylin. Hon är trevlig och rolig och jävligt party på massor med vis, men det är väldigt många av hennes åsikter som jag inte delar riktigt. Och Lady Dahmers beskrivning av sin blogg syns i thumbnailen i Aylins länk på facebook, så redan innan jag klickar på länken är jag ganska övertygad om att jag kommer ha svårt för den här bloggen. Visserligen är den där beskrivningen fortfarande det jag har mest svårt för på hennes blogg. Jag är en jante-minion. Säger du att din blogg är skitbra, och att du är en fantastisk människa som alla borde träffa, så är risken stor att jag inte kommer att gilla dig.

Och mycket riktigt. Hela bloggen är helt full med precis den där sortens feminism som gör mig så jälva trött och irriterad. Som länge har gjort mig trött och irriterad. Blä blä blä!
Jag kommenterade om någonting. Inte om något av hennes inlägg i sig, utan angående debatten som startat i kommentarerna. Tror att det var angånde MILFs men jag är inte säker. (13 September var detta ifall ni vill kolla upp hennes inlägg då) Och sen var jag tvungen att komma tillbaka och se ifall jag hade fått någon respons, och då passade jag ju på att läsa nya inlägg och så. Fortfarande lika provocerad, ville skriva långa irriterade rants till nästan varje inlägg.
Men jag gjorde inte det. För såna leder ingen vart. Och sen började jag fundera över hur irrationell min irritation var.

Feminism är en jävligt klurig grej. Har diskuterat den här irrationella megairritationen hos mig som dyker upp i såna sammanhang, med Jenny, Julle och Vilgot på Donken i somras. Jag mins att jag kände det som att jag fick klarhet i det, men jag har glömt det igen. Jag är splittrad. All feelings aside så är feminism en bra grej. Men sen så kopplar jag ordet till idiotier som 'Fru Gårman' och sån skit.

Men jag har ansträngt mig med Lady Dahmers blogg. Jag har ansträngt mig att inte i förväg anta att det nya inlägget kommer vara sån där frustrerande 'Fru Gårman'-skit. Ibland är det frustrerande 'Fru Gårman'-skit iaf, men ibland upptäcker jag inlägg där hon har en bra poäng (ibland som då motsäger något av de inlägg som varit frustrerande 'Fru Gårman'-skit.. men ja.. det är alltid något).. (och lite inlägg som bara handlar om att hennes barn har eller inte har kissat i pottan, som inte är intressanta ett dugg (andra människors barn är inte intressanta! precis som andra människors hundar inte är intressanta.. (skulle kunna dra ett helt inlägg om det också känner jag)). Men hon försöker väl också hålla kvar sina läsare antar jag ;) )
Och jag har börjat kunna hitta detaljer som jag kan hålla med om även i 'Fru Gårman'-skit-inläggen, för att jag anstränger mig att inte avfärda något innan jag har tänkt på det ordentligt.
Det är jävligt spännande. Lär mig en hel del om mig själv av att läsa den där bloggen. Jag tycker fortfarande inte om henne, men jag kan respektera henne för att hon tror på det hon gör, även om inte Jag tror på det hon gör.

Något jag inte gillar dock är att hon ibland editar sina inlägg ett bra tag efter att en diskussion i kommentarerna tagit form. Jag har sett ett exempel på där hon skrev ett kort inlägg.. folk började stöka i kommentarerna och sen la hon till dubbelt så mycket till i inlägget vilket idiotförklarade hälften av de kommentarer som inte hållit med om det hon skrev.
Men jag har även sett att andra inlägg har ändrats efter att jag har läst dem, men jag kan inte säga ifall det fått några liknande konsekvenser.

Kommentarer
Postat av: Agnes

Oj långt inlägg! Här kommer en lång kommentar!

Jag uppdaterar sällan på min blogg för att jag vill att varje inlägg ska bli väldigt välgjort och för att jag ska bli nöjd med det, det ska bli väldigt "Agnes". Allt är väldigt viktigt, vad vill jag ha för budskap? Hur ska bilderna vara redigerade? Hur många bilder ska jag ha med? Vilken ordning ska de vara i? etc. Om jag skulle uppdatera ett inlägg per dag bara för att uppdatera, för att FOLK ska läsa den skulle det inte bli något bra. Alls. Varje inlägg är som ett konstverk för mig. Då struntar jag i om man glömmer bort min blogg, eftersom att jag vet att jag uppdaterar sällan. Då antar jag att man kikar till min blogg någon gång ibland, kanske en gång i månaden. Det gör inget, det är nästan det som är meningen.

Sedan: Lady Dahmer är en väldigt viktig inspirationskälla för mig. Nästan allt hon skriver håller jag med om, och hon skriver på ett så klockrent sätt. Lite sådär så man sitter och fnissar för sig själv. Jag är glad för att hon finns, hon försöker att förändra på saker och finns där för oss som...ja, tänker på samma våglängd, som tänker genus. När jag sitter vid datorn och läser hennes blogg blir jag alltid lika glad, tänker att "JA, det finns en människa som delar med sig av allt bra, och det finns folk som håller med, YES jag är inte själv om det".

2011-12-04 @ 10:45:45
Postat av: Emelie

Lååångt inlägg!

Jag vill kommentera men jag vet inte vad jag ska skriva riktigt, du skrev så mycket 8D



Det där med vem man är på internet vs. ens "riktiga jag" är intressant. Jag har aldrig varit riktigt annorlunda på internet än vad jag är i verkligheten. Jag läser en del bloggar med tjejer som typ lägger upp bilder på sina ljusa lägenheter och fina 60-talsklänningar (varför ska de ha MIN stil för?) och alla kommenterar "gud så fint <3"



... och jag har insett att min blogg aldrig kommer bli en blogg där folk kommenterar "gud så fint <3" och jag vill inte heller ha den så. Min blogg är ju bara min mentala spyhink som jag egentligen inte bryr mig om ifall någon läser. Visst, om kompisar kommenterar är ju det jätteroligt, men ja.



Det roliga med sådana bloggar är att de sällan har någon stark åsikt. De kan på sin höjd skriva ett upprört inlägg men det inlägget sparkar alltid in någon totalt öppen dörr, så att de inte råkar på något motstånd. Om de skriver typ "Det är fel att man ska vara rädd att bli våldtagen!" är det ju ingen som kommenterar typ "jo det är rätt, kvinnor förtjänar att bli det!" De bloggarna känns så jävla ytliga.



Om man läser mina inlägg på Flashback blir man ju inte heller direkt överraskad. Kanske lite öppnare inlägg i sex-forumet i skydd av min (nåja) anonymitet, men inget som man bara "wow, det här har hon hållit tyst om!" (jag är egentligen hardcorenazist och snortar kokain!)



Skulle kännas väldigt fel att ha en blogg som man bara försökte få läsare. Jag undrar hur roligt folk med stora bloggar (de som bara bloggar om sitt vardagsliv) egentligen har. Jag menar, om de åker på en resa med sina kompisar uppdaterar dom ändå minst 4 gånger om dagen och det får mig att undra om de verkligen VILL uppdatera minst 4 gånger om dagen istället för att upptäcka resmålet och umgås med kompisarna, eller om de känner sig tvingade. Stackars.



Öh. Den här kommentaren har ju knappt något med ditt inlägg att göra. :D roligt att skriva ändå.



Gällande LD kan jag hålla med henne om vissa saker och tycka att vissa saker hon gör är bra. T.ex när hon var med i en tävling som Gillette hade som hette "inspirera till att alla ska våga visa benen!" eller något i den stilen och hon var med och visade sina bleka, håriga, normaltjocka ben. Alla andra tävlande var ju väna bambis med smala ben med solariebränna. Det tyckte jag var skitbra!



Sen är det många inlägg jag inte håller med om men jag läser sällan hennes blogg, så jag ska väl inte direkt uttala mig. ^^

2011-12-04 @ 19:35:22
URL: http://heatwawe.blogg.se/
Postat av: Bildrebecka

Jag måste oxå lägga mej i diskussionen här lite :)

Hehe. Jag uppdaterar inte så jätteofta. eller jo ibland uppdaterar jag jävligt ofta och ibland kan det gå väldigt lång tid från inlägg till inlägg. Det är så himla olika. Jag bloggar lixom när jag känner för det. Mer för min egen skull. Bryr mej inte om en massa läser min blogg eller om jag tappar läsare. Om jag skulle bry mej en massa skulle jag börja blogga bara för att och då skulle iafall jag tappa lusten. Har aldrig riktigt förstått mej på folk som vill att man uppdaterar hela tiden. Men alla fungerar ju olika. Om man vill blogga ofta ska man göra det, och om man vill ta sin tid och redigera sina bilder så att varje inlägg blir som små " konstverk" e det oxå okej. Eller om man som i mitt fall helt enkelt skriver när man känner för det så kör på det. Det huvudsakliga och viktiga är iafall att man själv trivs med sitt sätt att blogga! ;)

2011-12-06 @ 00:19:41
URL: http://bildrebecka.blogg.se/
Postat av: Linus

Måste jag skriva 7mila-inläg för att få respons? xD

Jag såg inte fören nu hur jävla kolossalt mycket det vart. Tveksamt om jag hade orkat läsa det själv...



Agnes: Oftast håller jag med om att det är synd ifall man inte hinner göra 'bra' inlägg för att man känner att man måste lägga energin på att uppdatera ofta. Men i mitt fall handlar det inte om att jag inte har tiden/energin att göra de 'bra' inläggen ofta. För mig handlar det om att jag inte har något 'bra' att säga tillräckligt ofta. Så de 'dåliga' inläggen är inte alls på bekostnad av de 'bra' (Jante-minionen kan inte med att kalla sina inlägg för Bra utan att använda sig av fnuttar..)

Sen kan jag fatta ifall man vill hålla en viss kvalité på sina inlägg så att man känner att man kan stå för allt på sin blogg utan att skämmas typ, även om Jag inte själv bryr mig ett skit om just det. Finns ju säkert massa folk som kickar bloggar ur sin mentala lista för att kvalitén sjunker snarare än för att det inte uppdateras tillräckligt ofta. Det är en debatt man ser rätt ofta på Youtube; Hög kvalité sällan vs. sämre kvalité ofta.



Emelie: Jag tycker att det är skillnad på dig på din blogg och i verkligheten :)

Men det är väl mest för att du alltid är glad irl, medan du har en hel del "Emelie är arg"-inlägg på din blogg xD



Sen har vi väl inte umgåtts så där väldigt djupt och existentiellt och "diskutera livsfrågor-igt" en massa. Det har mest varit filmkvällar och minecraft och konversationer som hör sånt till.. "titta en bebis-ko! Weeee :D Derp :]". Missförstå mig inte, det är mitt favoritsätt att umgås med folk på men bloggar blir oftast lite annorlunda.



Och jag har också tänkt på det där med stora bloggare som måste blogga om allt. Kissie eller blondinbella eller någon av de där sa någon gång att hon ett tag bara gjorde saker för att hon tänkte att det blir spännande att blogga om :S Då är det lite illa.



Och ja, vissa saker LD gör är himla bra :)

Egentligen är det inte hennes åsikter som stör mig så mycket. Det är mer hennes person. Hon verkar inte alls trevlig eller likeable. Men man kan inte gilla eller gillas av alla.. :\

2011-12-06 @ 01:44:12
URL: http://giefkaka.blogg.se/
Postat av: Linus

Och Becka: Självklart gör man som man vill :)

Både när det kommer till hur man skriver och hur man läser.

Sen att jag föredrar bloggar som uppdateras ofta framför bloggar som är jättegenomtänkta med bilder och budskap och sånt, det behöver ni ju inte ta ett dugg hänsyn till ifall ni inte bryr er om ifall just jag läser eller inte. ^^

2011-12-06 @ 16:24:52
URL: http://giefkaka.blogg.se/
Postat av: Vilgot

Fint långt inlägg som jag itne läst förän nu (det var så långt ju)

Du vet nog redan vad jag tycker om diskussioner och att ta ställning och bra och dåliga argument på båda sidor och sånt där.

Min "Lady Dahmer" är Lee Doren, youtube killen som röstar på republikanerna i USA och INTE är en idiot. Han har nog fel ändå och ibland blir jag bara frustrerad men det är ändå väldigt "utvecklande" som person att faktiskt lyssna på de personer man inte håller med.

Jag tänker också ibland tillbaka på när vi diskuterade feminism på Donken :P Jag kommer ihåg att det var då du sa den där grejen om att det kanske är en generationsfråga. Och den grejen tänker jag tillbaka på ofta :3

2012-01-09 @ 18:40:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0