på riktigt,

På tal om Emelies inlägg om folk som inte säger till när de vill sitta på tunnelbanan..
Vad är grejen med att INTE sätta sig när man åker i en full buss eller tunnelbana?
Det är inte sällan när jag åker 4:an på morgonen som det är sådär fullt att man inte kan röra sig runt i bussen och det blir allmänt problematiskt att ta sig av.. då det är någon som har gått av och lämnat en plats ledig och de personer som står så till att de KAN sätta sig inte gör det. Varför?
Jag kan förstå när det är en tunnelbana eller buss som inte alls är full på något sätt.. utan bara så full att man hamnar närmare människor om man sätter sig ner än om man står. Då är det inte konstigt när folk väljer att stå.. Och då kan vem som helst annan som har lust att sitta klämma sig förbi och göra det. yay..
Men på en proppfull buss är det ju bara elakt att inte utnyttja den plats som finns. Precis som de som står som en propp in till de lilla gångarna mellan sätena och vägrar gå in fast att det är tomt där. Och precis innanför dörrarna är det istället så fullt att inte alla kommer på. Vad är det om? När är det så viktigt att stå på ett specifikt ställe i bussen?

Visst är det också ett tillfälle där man får ta och be folk att flytta på sig.. för visst, de kanske inte tänker på att de står där och blockerar när de är i sin egen lilla värld. Men jag kan inte göra det när jag är i andra änden av bussen.. Jag förstår verkligen inte..
Trackback
RSS 2.0