som bevisar att vi

Häromdagen slängde jag ett litet getöga på Citys löpsedel när jag gick förbi den på väg till skolan. Löpsedeln hade två rubriker; Här får du stockholms bästa Semlor och Därför startar unga krimminella gäng... hehehe ^^ tyckte jag var en trevlig kombo :)


I måndags var jag på teater med mamma på kvällen. Dyngkåt och hur helig som helst.. en sorts monolog-grej av Mia Skäringer. (Hon som spelar Alex fru i Solsidan).. Lite för mycket tanthumor som gick ut på att män är svin för att jag skulle uppskatta det helt och hållet. Men hon var imponerande självutlämnande så det.. ja.. imponerade på mig xD
Bakom oss satt det två tanter.. 40-50 års ålderiga.. överallt i hela salongen satt det tant efter tant efter tant.. men iaf.. just de här tanterna bakom oss satt och pratade om att den ena hade tröttnat på att tjata på sin dotter om att hon skulle städa sitt rum. "Jag klarar inte av det längre, jag ger upp nu, hon får sköta det där själv". Förmodligen väldigt uppskattat av dottern.. men mamman gnällde på som om tjatandet hade varit något hon borde ha fått uppskattning för men inte fick.
Den grejen.. föräldrar som försöker göra sina barn tjänster genom att gnälla på dem.. för att de har erfarenhet nog att veta att det blir jobbigt när det är stökigt, eller att de blir trötta och mår dåligt när de inte sover eller äter, eller att tänderna ruttnar om de inte borstas och allt sånt där som vuxna tjatar om. Men.. Newsflash.. barn bryr sig inte. Barn behöver lära sig sånt själva. Visst finns det en liten poäng med att säga saker mer än en gång för man lyssnar inte alltid första gången. Men efter 5e gången är det ingen poäng om man säger något till sitt barn 6 gånger eller 73 gånger. Barnet har hört.. barnet vill inte lyssna och för varje gång föräldern säger det igen har barnet ännu mindre lust att bry sig.
Och så länge barnet ändå tvingas städa sitt rum och lägga sig i tid så kommer barnet inte fatta att det är en dålig idé. Och när det tillslut får göra som det vill kommer det att balla ur för det kommer aldrig städa och vara uppe hela nätterna för det har inte fattat att det inte fungerar att göra så.
Och om man måste ha en period då man inte sköter sig, så gör det nog minst skada om man inte har så mycket viktigt för sig under den fasen i livet.. alltså så tidigt som möjligt..
Yeah... så fungerar jag iaf..

Kommentarer
Postat av: Emelie

Precis. Sen tappar man lusten när ens föräldrar tjatar xD



Jag: tänker fan, jag tror jag ska städa mitt rum idag, sådär ordentligt och rensa ur gammalt skit och verkligen göra allt fint! Ja, det ska jag göra!

Mamma: Emelie, du MÅSTE städa idag! Det ser förjävligt ut i ditt rum!

Jag: Men nu vill jag inte längre :(



xD tjat lönar sig inte.



btw. jag är skitnyfiken på vad du kommer säga där med alla dina inlägg i sidospalten :D

2011-02-23 @ 20:39:04
URL: http://heatwawe.blogg.se/
Postat av: Linus

Precis! Sådär gör jag med.

Jag vet inte hur många gånger på helg mornar när jag precis tänkt gå upp som Mamma kommit in och sagt "nu får du väl ta och gå upp" och så ligger jag kvar i en halvtimme till xD



Och mitt rum.. halva anledningen till att jag inte städar är för att varje gång jag har gjort det minsta lilla så kommer hela familjen förbi och ska påpeka att "oj :) va städat det är.. så trevligt ^^"

Och FAN va irriterad jag blir av det!

2011-02-23 @ 23:09:32
URL: http://giefkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0