vi som går

Så har man nu fått sitt ICA-kort. En Fulrosa liten sak med ett diskret mönster i stil med Rosabandetkampanjen som K-special kör på sina flingpaket i Oktober. Så här sitter jag -begravd i papper om inloggning, brochyrer om kostnader och finstilta historier, ett "kom-igång-häfte" och tre stycken hemliga kod-papper som man öppnar genom att "riva längs perforeringen" och får allmänt massa huvudverk av på grund av de där söta mönstrena på utsidan för att man inte ska kunna se koden genom papperet- och funderar över hur jag nu ska lägga upp min ekonomi. Nu när jag har TVÅ konton. Jag har alltid haft två konton.. varför skulle jag ändra på något just nu? Jo för jag bara håvar in vuxenpoäng som efterblivna fiskar. Jag överkompenserar för att jag inte har ett dugg lust med skola just nu.

För jag har inte ett dugg lust med skola just nu xD
Jens råräddade mitt biologibetyg igårkväll. Hade det inte vart för att Jens tappat bort sitt frågepapper så hade jag inte kunnat någonting. Jag hade inte kunnat svara ordentliget på en enda fråga på provet. Jag hade fått IG och varit tvungen att göra omprov.. jag har gjort omprov en gång. Det var inte ens ett riktigt omprov. Det var ett prov då jag hade varit sjuk på ordinarie provdag. Det var ändå det värsta jag har vart med om! Ush va illa jag mådde av att göra det. Så varför ska det krävas att Jens ringer upp mig och trycker upp svaret på frågorna på frågepappret i ansiktet på mig för att jag ska bry mig om att försöka lära mig dem? Det är lite illa.. Jag tror jag har gjort så på vartenda av stens prov. Jag skiter totalt i det.. och sen sista dagen dyker det upp någon som vill diskutera frågorna lite och då upptäcker jag att jag kan inte ett piss och då berättar personen allt han/hon vet och det räcker lagom för att iaf klara provet. Så tack Jens.. och Aylin och Julle och alla ni andra som tvingar mig att lära mig saker xD (tack vare Julle kan jag allt om Mojser och Bojser nu! Förutom vad de egentligen heter xD)
Därför jag ser poängen med att skolan är obligatorisk. För även om man ibland kan känna att man inte har lust att lära sig någonting bara för att det är något man måste lära sig.. så lär man sig ändå mer när man måste. Och det är trevligt att kunna saker. Även om mycket skolkunskap bara används för att vinna trivial persuit, men man blir glad när man känner att man kan saker. Det tänker man inte riktigt på när man väljer att spendrera eftermiddagen vid tvn.. även om tvn visserligen också lär en saker ibland.

Det som är synd är att man känner sig som om man lär sig alla de där sakerna man inte bryr sig om i skolan för någon annans skull, för sina föräldrar, för lärarna, för Jens XD. För då har man inte tänkt och då är det lätt att man bara kör på utan att märka när det blir för jobbigt, nu för tiden har jag bra koll på hur mycket jag orkar. Jag har varit stressad som fan över skolan, men i slutet av nian lärde jag mig att inte försöka göra allt.
Grejen är att "göra allt" har blivit default hos ungdommar.. att låta bli att försöka göra bra ifrån sig är en aktiv handling. Och det är inte helt enkelt att fatta att man behöver göra det ibland, fören det är försent och man redan börjat må skit. Sen så är det inte nödvändigtvis en major katastrof om man fattar det när man börjar må dåligt, och då börjar ta det lite lugnare så att man mår bra igen. Men alla gör ju inte det. Vissa kör på ändå tills de plötsligt går in i väggen.
Ungdommar går in i väggen nu förtiden, de blir utbrända.. vi som inte ens påbörjat det verkliga livet än. Vi är redan redo att sjukpensionera oss hela högen. Är inte världen lite fucked up om man blir nertrampad redan under förbandet?

Kommentarer
Postat av: jähäns

det enda du behöver lära dig för min skulle är Lily's 10 hit combo xD

2011-03-09 @ 17:23:28
Postat av: Anonym

Haha! xD tack ^^

2011-03-09 @ 19:32:41
Postat av: Bildrebecka

Svar: ABC-gruppen. Alla i vår skola har köpt därifrån typ för dem kom till vår skola och ville ha våra beställningar förut x)

Men tror de e försent o beställa därifrån nu dock :O

2011-03-09 @ 20:46:10
URL: http://bildrebecka.blogg.se/
Postat av: Julian

Jag är övertygad om att pressen på en kommer släppas en hel del efter gymnasiet; då man äntligen kommer ur det obligatoriska.

2011-03-10 @ 17:37:06
URL: http://sympathyforthejulian.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0