Laborationer

Det är ett så fruktansvärt ogenomtänkt moment i undervisningen att jag får klåda och ångest bara av att tänka på det.

Grundidén: att ungar ska få göra experiment och se hur allt det där de har lärt sig ser ut i praktiken, är jättebra. Så jättebra att "det momentet måste vi införa som obligatoriskt i undervisningen" säger någon putte på skolverket och ger sedan över allt ansvar till lärarna. Lärarna som bara verkar få höra delen om att "barnen ska göra experiment!" och sen blir det Tom-tits av alltihopa. Tom Tits är iof jävligt kul och bra på många sätt. Bättre nöje med potential att vara pedagogiskt än helt och hållet hjärndött kul.. om vi nu ska prata undervisning.. men Tom Tits blir bara pedagogiskt om man har någon hipp fröken med sig som förklarar om alla de där spännande grejerna. Och det är det som lärarna missar när det är labb..
Laborationerna skulle vara att göra något praktiskt för att koppla ihop teorin med praktiken. Men någonstans på vägen gick den där ihopkopplngen förlorad och så blev det bara praktiskt av alltihop.
Granted att det har blivit bättre i gymnasiet, nu beror det nog mycket på mig också att det inte riktigt går ihop på slutet.
Lennart gjorde bra labbar. När man labbade med Lennart så var uppgiften "nu ska vi ta reda på gravitationskonstanten! Här får ni en tyngd en skumgummiplatta så ni inte skadar golvet och en klocka att ta tid med.. kör hårt!" Och tidigare på lektionerna hade vi gått igenom formler för att räkna med fritt fall, och alla som fattar att när man släpper en tyngd från ett antal meter ner på en skumgummiplatta har med fritt fall att göra kan leta upp formeln och lösa labb-uppgiften. Och wow: Ihopkoppling!!
Med Slavomir (och majoriteten av alla labbar jag någonsin har gjort förutom med Lennart) skulle labben istället se ut såhär. "släpp en tyngd och mät hur lång tid det tar för den att falla en meter. gör det tio gånger och sätt in värdena i en sån här tabell, som ni också fyller med de här och de här och de här värdena. Sen sätter ni in värdena i den här formeln och antecknar resultatet i tabellen. Sen gör ni en graf av resultatet, som ska se ut så här, och drar en linje som ni räknar lutningen på. Lutningen är ert svar.. klart" Och inga ungar fattar ett skit. I kemin är motsvarande labb: "Blanda de här ämnena. Det ska bli grönt. Blir det inte grönt så hade inte gruppen innan er diskat sina provrör ordentligt. Synd." Jag erkänner att Kemin har blivit mycket bättre än det var i grundskolan. Nu för tiden är det faktiskt lie mer: "Blanda de här grejerna. När man blandar två ämnen av den här sorten blir det grönt.. bara så ni vet. Kolla om det bli grönt. Är det ämnen av den här sorten eller inte?" Lite ihopkoppling. Även om det är ihopkoppling med teoretisk kunskap man lärt sig tre sekunder tidigare för att de stod på labbpapperet. Sen är det meningen att man ska komma ihåg vad man har lärt sig om det där ämnet på lektionerna och skriva något om det som inte alls kan kopplas till varför det blir grönt utan bara är bra att visa att man kan. Lite fina deduktiva slutledningar som man inte har så mycke nytta av.. men yeah, nåt är det, så mycket kan jag ge.
Iaf.. lärare som inte kan lägga upp bra labbar borde inte bahöva ha labbar med eleverna för hela poängen försvinner!

Det resulterar bara i att elever som jag vaknar med ångest varje morgon de ska ha laboration.

(HaH! jag lyckades med ett konsekvent rant för en gångs skull :D)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0