Att vara naken hemma

Den här sidan har jag haft öppen bland mina flikar i typen vecka för att jag tänkt blogga om det men det har inte blivit av: http://www.dagensjuridik.se/2013/04/onani-uppges-vara-besvarande-klada-55-aring-som-gatt-naken-i-sin-bostad-frias
Sen såg jag den här artikeln i metro och tänkte att jaja, det får väl bli av idag
http://www.metro.se/nyheter/falldes-for-onani-vid-fonstret/EVHmdw!ypofuICJznE/
 
När jag ser de här artiklarna känner jag tre saker.
Jag känner mig arg över att det inte bara är mer olagligt att gå naken i SITT EGET HEM, än det är att filma någon som går naken i SITT EGET HEM, utan också att det senare inte ens verkar ses som ett dugg problematiskt (för lets be honest, om vi bytt könen på de inblandade hade det här blivit en helt annan historia). Arg för att jag blir påmind om att blottning är straffbart, att vi alltså straffar folk i förebyggande syfte i det här landet.
 
Det andra jag känner är att den här kvinnan måste tro att hon är universums mitt. Vilket jag vid lite mer eftertanke inser inte måste vara enda möjligheten, men spontant känns det ju väldigt mycket så. Troligare är dock att hon helt enkelt är väldigt nervös och lättskrämd av sig.
Det tredje jag känner är därför irritation över denna både överdrivna och missriktade rädsla.
 
Tillåt mig att statistik:
 
Det är ungefär lika troligt att du blir våldtagen av din nudistgranne som att du dör i en bilolycka. Inte "är med om" en bilolycka, DÖR.
Det är ungefär lika troligt att du blir våldtagen av din nudistgranne som att du dör i influensan. Inte "får" influensan, DÖR.
Det är mer än 50 gånger troligare att du dör i cancer. Igen: DÖR, inte "får".
Och tillsist så är det runt 4 gånger troligare att du blir våldtagen av den där pojkvännen som filmade nudistgrannen, och 10 gånger troligare att det är någon annan du känner.
 
Nu finns det visserligen riskgrupper och sån shit och det sista är en väldigt egen uppskattning som jag gjorde utifrån det totala antalet våldtäckter och andelen av dem som skedde i offrets alt. Förövarens eget hem. Det är ändå sjukt hur mycket reellare folk upplever risken för att bli överfallsvåldtagen, motför alla dessa andra risker.
Vems fel är det då..
media som hypear?
våldtäcktsmännen?
Individerna själva som inte "bara" fattar att deras rädsla är av orealistiska proportioner i förhållande till deras andra rädslor och slutar vara rädda?
Statistikundervisningen i de svenska skolorna?
 
jag vet inte...

Kommentarer
Postat av: emelie

Media hypear, tror jag. Plus att jag tror att folk har lättare att föreställa sig hur de blir påhoppade och rånvåldtäktsmördade av någon som satt i en buske än att ens fina, snälla partner/kompis skulle göra nöe sånt.

2013-04-25 @ 00:18:30
URL: http://heatwawe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0