Frihet-ish

Jag började läsa Lady Dahmers blogg för att jag tänkte att det är bra att utsätta sig för folk som tycker annorlunda. Vidga sin världsbild. Inte bli ett ass som inte kan ta motgångar för att hen alltid bara fått bekräftelse. Typ så.
Och det har funkat som planerat. I början satt jag och grymtade och tyckte automatiskt att allt hon skrev var bullshit. Men nu kan jag se när hon skriver bra saker. Och jag respekterar henne även om jag inte håller med henne om många saker och även när jag gör det så kan jag tycka att det var lite kontraproduktivt framfört.
Men jag menar, hon är en människa. Jag ser människan nu som gör misstag. Misstag som vem som helst kan göra, misstag som inte är en bekräftelse av att hon är den dåliga människa jag hade bestämt mig för att hon var.
Jag tror fortfarande inte att jag skulle tycka om henne. Att umgås med liksom. Hon verkar ha en personlighet som jag har svårt för. Men allt hon säger och alla hennes värderingar blir inte dåliga för det.
 
Anyways så skrev hon det här inlägget för ett par dagar sen:
http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2013/january/vad-ar-frihet.html#comment
 
Och jag reagerade.
Det här "buhu -jag passar inte in i samhällets normer" kan göra mig så arg ibland.
Att inte vilja följa en viss gren av samhällsnormen, som man absolut får välja att inte följa. Ingen lag stoppar en. Och gnälla för att man ändå följer den där samhällsnormen eftersom det är så jobbigt för en att inte göra det, och att det finns folk som skulle se ner på en för det.
Det enda som stoppar Lady Dahmer från att åka och bygga en lerhydda i Bolivia är hennes egen bekvämlighet.
 
Dels förringar det de som är i situationer där de inte kan välja, för att de är födda med dyslexin eller homosexualiteten, eller de som kan välja men där alternativet är fängelse för att ha laddat ner barnporr eller ägt skelettbitar som man haft sex med.
 
Är man missnöjd med sitt 9-5 jobb så kan man säga upp sig. Det är inte svårt att säga upp sig.
Det som är jobbigt är att leva utan inkomst. Man måste oftast bero på andra, det är inte så party. Men anledningen till att det är jobbigt att leva utan inkomst, att inte allt är gratis helt enkelt, är för att annars skulle ingen jobba! för *shocker!* de flesta tycker inte att det är såå jävla kul att jobba. Om alla kunde resa vart de ville och äta vad de ville och göra vad de ville hela tiden, om allting var gratis, då skulle folk resa och äta och sova och måla och ta promenader i skogen och se på tv och INTE JOBBA! Och folk måste jobba annars har vi inget samhälle.
Men det är ingen som tvingar er att jobba.
 
Det är inte för att det är norm med ett 9-5 jobb som ni inte vågar satsa på konstnärs-karriären istället. Det är för att ni vill ha pengar för att kunna äta och göra saker.
För nej. Det är inte mindre jobb att vara självförsörjande. Det är hur jävla slitsamt som helst att vara egenförsörjande bonde. Varför tror ni vi la av med den skiten liksom? Hur tror man ens att det skulle vara mindre jobb? G-sus -.-
Sure, man tillbringar inte tid i "ekorrhjulet". Men jobb är det likförbannat.
 
Det är inte heller för att norm som folk frownar upon slackers som bor hos sina föräldrar när de är 35 och lever på socialbidrag. Det är för att vi bor i ett samhälle tillsammans där vi kör på vägarna och går i skolorna och får sjukvård om vi är sjuka, och vi betalar för de där sakerna tillsammans. Är man inte med och betalar men fortfarande använder förmånderna är det inte konstigt att vissa folk blir lite sura.
(okej det handlar visst om norm rent ordagrannt, men det handlar inte om att vi egentligen inte skulle vara fria)
 
Och sure det finns folk som älskar sitt jobb. Men det är fan inte medelsvensson. Att inte göra det är inte särskillt normbrytande. Och det är andra anledningen till att det här gör mig arg. Att folk tror att de för att de inte trivs med någon liten del av samhället är såna unika jävla snöflingor.
"Alltså alla bara jobbar, det är bara jag som tycker att det är oinspirerande och själdödande, jag måste vara född i fel tidsålder"
"Alltså jag kan bara inte förmå mig till att bry mig om skolan, jag är alldeles för kreativ. Skolan är uppbyggd för att passa alla andra som inte kan tänka själva utan bara rättar sig efter ledet"
Lära sig mer om världen och resa?! Ja det är absolut du som är konstig, har aldrig någonsin hört om en 20-åring med de ambitionerna förr..
 
Sen det här:
Det här stöter jag på nu och då. Att man inte "egentligen" skulle vilja något för att man lärt sig vilja det.
Om jag vill någonting, då spelar det väl för faan ingen roll varför jag vill det! Det mesta vi vill är för att vi blivit påverkade av vår omgivning på ett eller annat sätt. Det gör det inte mindre genuint. Gah!!
typ den.... jaja...
Om man däremot känner att man inte vill eller inte gillar något, men att man inte kan göra/säga det för att det inte är vad som förväntas av en och folk kommer dömma en, då har vi ett problem. Problemet är inte att normer i ett samhälle skulle få folk att Faktiskt vilja följa de normerna. Att följa normer är inte en dålig grej. Det är att göra saker man inte trivs med som är dåligt. Normer är normer av en anledning.
Och man blir inte nödvändigtvis en bättre människa för att man är tolerant med normbrytande för jag har träffat en hel del som istället har blivit väldigt intoleranta med att följa normer och då har man missat det där att bryta normer är bra för att man gör vad man mår bra av, inte att det är bra i sig självt. Om man trivs i normen är det såklart att man ska följa den.
 
 
Så. Nu är jag klar. Tack och hej.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Helt jävla underbart!

2013-01-19 @ 17:08:49
URL: http://heatwawe.blogg.se
Postat av: Emelie

Jag känner samma sak. Alltså, folk som vill dra från samhället och leva självförsörjande i något u-land, gör det då. Bara boka en enkelbiljett och dra. Jag tror säkert att de som lever i lerhyddor for realz gärna skulle byta, för jag är hyfsat säker på att det suger rätt hårt egentligen...

"Oj, det regnade, hela mitt hus brakade ihop, jag är blöt, kall och hungrig, men jag är åtminstone FRI"

Hurra för det liksom.

Svar: Ja men precis.
Visst det finns säkert de som faktiskt skulle trivas med det. Jag var själv ganska inne på det ett tag när jag inte hade några vänner x) men jag visste ju att det var jag som inte skulle våga. Liksom, höll inte på och var bitter över att någon supposedly hindrade mig.
giefkaka.blogg.se

2013-01-19 @ 17:13:56
URL: http://heatwawe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0