Paracetamol

I DN idag (http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-forgiftas-nar-tillgangligheten-okar) står det att antalet förgiftningar av paracetamol hat ökat sen Apoteken privatiserades.
För egen del känns det otroligt märkligt att man skulle använda mer verktabletter för att de är lättare att få tag i. Finns det så många personer som tidigare hållit tillbaka och tänkt "ska jag ta en alvedon idag? Näää då tar de slut och det är så jobbigt att åka till apoteket"? Att det finns folk som tänker "nää då tar de slut och det är så dyrt att köpa nya" kan jag tänka mig men vanligast måste väl ändå vara "nää jag behöver inte, det är inte bra för mig att äta i onödan"
Det tillfälle då jag kan tänka mig att tillgängligheten spelar roll är ifall man klockan halv ett på natten får spontant för sig att ta självmord genom att överdosera Alvedon men inte har några hemma. För tre år sen så fick man vänta tills imorgon då apoteket öppnade och då hade man kanske inte lika mycket lust att ta självmord längre för så funkar det tydligen (staketen vis slussen osv) men nu kan man kanske få tag på ett paket på macken. Då borde det finnas ett samband mellan ökningen i antal paracetamolförgiftningar och ökningen i självmord sedan privatiseringen. Shit, nu vill jag undersöka om det gör det... Är det superhemskt okänsligt av mig?
 
Artikeln ger en lite raw data för att understryka sin poäng. Datan visar att samtalen till giftinformationscentralen om paracetamolförgiftning ökat från 2583 till 3296 mellan 2010 och 2012 (medan den gick ner mellan 2008 och 2010 med 105 pers), och det är visserligen en ökning på mer än en sjättedel, men som lika gärna kan bero på att folk blivit mer hypokondriska. Och det är alltså giftinformationscentralen som är de som har kommit med larmet om att folk blir mer paracetamolförgiftade.
 
Nu tror jag inte att det inte alls är så att paracetamolförgiftningarna har ökat. Det har de säkert. Jag får bara inte alls reda på med hur mycket, av artikeln. Och tre år är inte särskilt länge. Då behöver man ha en rätt stor ökning för att kunna gissa att man har en trend. Sen att påstå att man vet anledningen till den trenden, som artikeln redan gjort ett dåligt jobb med att övertyga om att den skulle existera, då känner jag att då har man ganska mycket mage.
 
visst är det bra att uppmärksamma om att paracetamol och andra läkemedel inte är godis. Att anvisningarna på paketet finns där av en anledning: för att det kan vara farligt, livsfarligt, att äta för mycket. Det behöver folk veta, även om det skulle vara så att förgiftningarna inte ökat på senare tid.
tyckte bara att det var ett kasst fokus på artikeln. Eller ja, dåligt fokus av giftinformationscentralen kanske. Lite beroende på hur statestiken som vi inte fick se faktiskt ser ut...

Kommentarer
Postat av: Emelie

Hahaha skrev också om det här! :D
Tyckte också att artikeln var skum, även om jag inte riktigt kunde sätta ord på det rent statistiskt som du kunde. ^^

Svar: Haha ^^ se därJag reagerar väldigt mycket på otydlig statistik nu för tiden. Det du sa om att det är fel ände av problemet att ta tag i hade jag inte ens tänkt på x)
giefkaka.blogg.se

2013-01-17 @ 13:26:46
URL: http://heatwawe.blogg.se
Postat av: Ferre

Well, problemet efter privatiseringen är inte att tillgängligheten har ökat (vilket är bra), problemet är att tillgängligheten ökat endast på sånt som säljer bra, som värktabletter, och att tillgängligheten har minskat på ovanliga mediciner som behandlar mer allvarliga sjukdomar. Där har du ett fet problem. Samt att det inte finns någon jävla samordning mellan apoteken längre.

"För egen del känns det otroligt märkligt att man skulle använda mer verktabletter för att de är lättare att få tag i."

Vad det än gäller - om tillgängligheten ökar så kommer konsumtionen öka.
Därför vi har Systembolaget osv..

Fuck it tror inte jag hade nå mer å säga...
Näää hejsvejs!

Svar: Fast nu är ju läkemedel något som man konsumerar på ett väldigt annorlunda sätt än mycket annat. Behovet av läkemedel är betydligt mer svartvitt än det mesta annat man konsumerar: antingen är man sjuk och då ger man sig ganska mycket faan på att få tag på de läkemedel man behöver. Eller så är man inte sjuk och då är man inte intresserad av dem. (Nej det är inte helt svartvitt heller, jag vet, jag skrev om det i inlägget. Men det är jämförelsevis svartvitt)Det finns inte riktigt varianten "hitta ett paket alvedon i affären och tänka 'åh, Alvedon! Va sugen jag blev på det nu. Jag tar och köper ett paket'" som det gör med tillexempel alcohol.

Väldigt skeptisk till att privatiseringen skulle ha något alls med stt göra att folk överdoserar paracetamol. Privatiseringen kan man tycka är dålig ändå. Det tycker inte jag. Gamla Apoteket AB finns ju fortfarande kvar, på lite färre platser bara, men då man ska ha något som bara finns på Apoteket AB så kan man väl prioritera att åka en bit? Tycker inte det ska behöva finnas service som behövs såpass sällan bakom varje knut. Hur som helst så har det inte med paracetamolförgiftning att göra.
giefkaka.blogg.se

2013-01-20 @ 18:12:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0