S vill införa skolplikt till 18 års ålder

 
 
Har jag hittat lite varstans idag..
"vänta lite nu" känner jag.
"för att jobb" verkar vara grejen. Ja tack, jobb är bra. Men nu är grejen lite såhär att det finns inte fler jobb ifall fler går gymnasiet. Jag har gått gymnasiet och jag har sommarjobbat och jag känner folk som har gått gymnasiet och jobbat/sommarjobbat och de jobben har inte egentligen krävt gymnasie-"kompetens". Vi hade klarat dem galant utan allt det vi lärt oss i gymnasiet. Det som gör att vi får jobben framför de som inte har gått gymnasiet är inte att gymnasieutbildningen behövs, det är att det är en extra merit. Hade citymail inte fått några sökande med gymnasiekompetens så hade platsen blivit tillsatt ändå.
Skulle gymnasiet vara obligatoriskt skulle det ju vara lite som att faktiskt förbjuda tjejer att ha korta kjolar...
 
Nej men såhär: studievägledare, föräldrar, lärare, basicly alla vuxna i ens liv antar att man ska gå gymnasiet. "Det måste du ju göra, annars får du inget jobb!!!" (Och ja det har ju lite rätt i det allmänt så det kanske är bra att de pushar.. Men det är en annan sak att göra det faktiskt obligatoriskt)
För att inte falla för dessa påtryckningar tänker jag att man behöver känna jävligt starkt för det. "JAG VILL INTE TILLBAKA TILL DET DÄR HELVETET!!" Visst, de flesta skolungdommar är lite skoltrötta i nian. Men de drar vidare till gymnasiet ändå för att "man måste ju.. Så gott som"
Jag tror faktiskt att de som låter bli att läsa på gymnasiet är folk som skolmodellen inte funkar på. De kan säkert åstadkomma massa saker ändå, men de kommer behöva hitta en annan väg. Tre år till i skolbänken kommer inte att hjälpa dem, mer än att det ser snyggare ut på CV:t men om det är obligatoriskt betyder det ju ingenting.
Det som skulle behövas känner jag snarare är att arbetsgivare ska våga anställa personer som inte har så mycket meriter för att de egentligen lika gärna skulle kunna vara lika asbra på jobbet som någon med en massa meriter. Många jobb måste man ändå lära sig från jobbet. Att ha klarat skolan visar bara att man verkar klara av att lära sig saker.. Och det är ju bra. Men det är inte alls alla som klarar skolan som för den skull har lätt att lära. Och alla som hoppar av är inte hopplösa fall..
Meriter säger inte speciellt mycket, men de är det bästa/lättaste vi har att gå på och det är viktigt att anställa rätt så folk vågar inte chansa.
 
Min kusin hoppade av gymnasiet i tvåan. Nu har han blivit erbjuden att bli delägare i en tatueringsfirma. Och tatuera är precis vad han vill hålla på med. Hade han varit tvungen att gå i skolan ett och ett halvt år till kanske han inte hade fått den chansen, och han hade antagligen inte tagit till sig speciellt mycket av skolan. En waste är vad det hade varit.
 
Jag vet inte hur man ska lösa ungdomsarbetslösheten, men skolmodellen är ensidig nog som den är ändå. Jag ser ingen poäng med att göra det ännu svårare att göra på sitt eget sätt.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Fan, Cissi, ska vi starta ett parti? :D

Svar: Jaa! :D Jante-partiet! x)
giefkaka.blogg.se

2013-01-30 @ 22:28:31
URL: http://heatwawe.blogg.se
Postat av: Ferre

För första gången på länge håller jag med dig Cissi.
Att göra Gymnasiet obligatoriskt löser inte problemen med ungdomsarbetslöshet. Det gör att folk förhoppningsvis blir mer utbildade vilket alltid är bra, men man borde försöka få folk att plugga mer FRIVILLIGT, inte tvinga folk att göra det. För vissa passar det bra att börja jobba eller whatever efter högstadiet, låt dom köra på det då.
För att få ner ungomsarbetslösheten finns det en jävla massa att göra, som dom flesta partier inte vågar/vill föreslå.
Som jag ser det så finns det mer än någonsin att fixa i detta samhälle så att det blir najs, problem med underbemanning ser man ju överallt, tågtrafiken, städning, posten (Emelie du fattar vad jag snackar om här!), skolan, förskolan, och en massa andra grejer som alla behöver. Samt finns det samtidigt en massa arbetslösa. Hur onödigt är inte detta???

Höj skatten, satsa pengarna på mer personal i dom här sektorerna och anställ dom arbetslösa ungdomarna (som ändå blir försörjda av a-kassa osv, så man tjänar på det ändå!). Så slår man tre flugor i en smäll!

Fernando

Svar: Hehe blogg.se misstänker dig för spam :p
giefkaka.blogg.se

2013-01-31 @ 20:15:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0