Genevadeclarationen

 
Okej så jag är lite förvirrad nu.
Lite konstigt omotiverat förvirrad också. Ännu mer förvirrande..
 
Såhär.. 
 
http://www.genevadeclaration.org/fileadmin/docs/GBAV2/GBAV2011-Ch4-Summary.pdf
 
Den här länken hamnade på min twitterfeed för att Sofia retweetade Steven Pinker som länkade den tillsammans med orden "83% of homicide victimes are men".
Och när jag ser statistik på twitter blir jag genast skeptisk. Med rätt. Twittistiks är myket bullshit. myycket bullshit. Så jag klickar på länken för att se vad det här nu är för konspiration och jag möts av... *drumroll* "Roughly 66,000 women are vilently killed around the world each year, accounting for 17 percent of all intentional homicides." inte en konspirationsteori :o what?
Den här artikeln-thingyn är så bra på att presentera statistik att jag inte vet vad den vill ha sagt med den.
Why are you giving me these facts? I like it. But why?!
Sen är jag också förvirrad över vad Steven Pinker ville med sitt tweet. Sofia retweetade bara ett av dem, men senare gick jag in på hans twitter och han hade flera tweets där han "citerat" data från artikel-thingyn. "Citerat" innom citationstecken för att han inte citerar rakt av utan presenterar det på ett något annorlunda sätt än vad som står i artikel-thingyn, men utan att för den sakens skull förvränga det. 100%-17% är 83%.. se där liksom.
Sen kan man ju tänka att han då inte har räknat med de med oklar biologisk könstillhörighet (yeah, jag antar att vi talar biologiskt kön här. Annat än det kan inte riktigt mordutredare veta) men enligt wikipedia är de mindre än en procent så det känns ändå som validt räknat.
Och så till sist. Vad ville Sofia med sitt retweet? Tyckte hon att det var ett bra tweet? Ett dåligt? Var det länken som var bra? Dålig?
Jag vet inte. Alla bara uttrycker sig värsta opartiskt, jag fattar ingenting x)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0