Komplimanger

Jag har alltid (så vitt jag mins) skiljt på mitt utseende som är det som jag är stuck with, iaf ansiktet, kroppen kan jag förändra, delvis, grunden -skelettet- är jag ju fast med, men muskler och fett utanpå det har jag lite say om, i praktiken men sen orkar man ju inte, och det är ju absolut inte en dag till dag förändring i så fall. Och sen är det det andra utseendet som är det jag kan ändra på; kläder smink, smycken, håruppsättningar och färger, nagellack. You name it. Och får jag en komplimang för mitt utseende (jag har läst ikapp på lady dahmers blogg idag, därav det här temat) så är det oftast väldigt tydligt vilket av dessa det är riktat till, och de betyder väldigt olika saker.

En komplimang för mitt naturliga "stuck with" -utseende som kommer från en heterosexuell tjej, eller en homosexuell man, betyder niet. Jag skiter helt totalt i vad människor i dessa grupper tycker om min kropp för de kommer aldrig att ha med den att göra. De flesta individer ur grupperna hetero-/bisexuella män och homo-/bisexuella kvinnor komenterar mitt utseende kommer inte heller att ha någonting med min kropp att göra, men varje person av dem som ger mig en komentar ger mig en statistisk hint om hur gruppen som stort tycker. Och det är relevant vad gruppen som stort tycker för att det är roligare att ligga med folk vars utseende man attraheras av. Punkt. Och därför är den enda person vars åsikt spelar någon direkt roll Vilgot, för att han är den enda person jag i nuläget planerar att ligga med.
Vad jag själv tycker om min kropp/naturliga utseende spelar på det viset ingen roll och anledningen till att jag bryr mig på den fronten är lite knepig. Dels är jag ju faktiskt en statistisk hint om vad bi-kvinnor tycker, och jag förstår ju på vilket sätt jag tycker om mitt naturliga utseende mycket bättre än vad jag förstår folk som bara ger mig en komplimang. När jag tycker att jag är snygg så vet jag ju att jag verkligen tycker det. Dels handlar det om vad jag är van vid, vad som känns bekvämt och inte ovant och konstigt.
 
En komplimang för mina kläder, hår, whatever tar jag som en extended komplimang för min personlighet (/skills in the art of att sätta upp håret/måla naglarna/whatnot) och då spelar det ingen roll vem den kommer ifrån. Mitt så att säga "fixade" utseende är någonting jag själv har valt och gjort. Som om jag hade målat en tavla.. Jo men lite. På ett sätt är det konst att "fixa sig". Jag lägger i alla fall ner bra mycket tid på det och det är kul om någon skulle uppmärksamma min effort. Och jag tror inte att såna komplimanger har någonting att göra alls med hur attraherad någon är av mitt naturliga utseende, för det skulle det inte ha om jag gav en sån komplimang. Om jag ser någon som har "fixat sig" på ett sätt som jag gillar/uppskattar så dras jag till den personens personlighet.
 
Sen är det väl enklare för mig att veta vad det är jag får komplimang för eftersom allt mitt "fixande" är väldigt uppenbart just fixande. Det finns ingenting av det som går att missta för mitt naturliga utseende.
Människor som tillexempel sminkar sig på sånt vis att det inte syns att de är sminkade om man inte har träffat dem då de inte varit det, kan jag tänka mig har svårt att veta vart komplimangerna är riktade. Och jag kan tänka mig att det kan skapa förvirring och osäkerhet  hos såna personer att få komplimanger för sitt utseende, så jag kan absolut skriva under på att komplimanger för utseenden ibland kan göra skada även fast att de är genuina komplimanger och inte alls illa menade. Det jag försöker säga med det här inlägget är dock att de inte är enbart och alltid dåliga som Lady Dahmer tänker sig (nu handlade det inlägg som fick mig att skriva det här om utseende-komplimanger till barn och det är absolut skillnad för där finns inte attraktivitets-aspekten och det är också svårare för barn att förstå skillnaden mellan de här sorternas utseende och vilken av dem de får en komplimang för, men även där tror jag inte att det är enbart av ondo)

Kommentarer
Postat av: Vilgot

Hihihihi <3 Du är snygg :D

Svar: x) puss! ^^
giefkaka.blogg.se

2013-03-06 @ 20:46:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0