Studieteknik

Jag var på föreläsning om studieteknik idag hos studybuddy. Visa framfötterna osv.
 
Jag har sugig studieteknik. Jag tog mig igenom grundskolan utan att behöva tänka på hur jag pluggade, och sen i gymnasiet så sket jag i de ämnena som jag inte klarade ändå. Och nu kan jag inte plugga.
 
En av de första grejerna föreläsaren tog upp var prokrastinering ("det är ett ord som dykt upp de senaste tre åren" implied: för att folk inte lär sig hur man undviker det längre, och smartphones och distraktioner mm. Nej, för att innan dess sa vi "skjuta upp" -.- anyway) hur man (tex) inte vet vart man ska börja med en uppgift och därför facebook istället. Och det var jag medveten om att jag höll på med. Det var liksom därför jag ville gå på dek här föreläsningen sort of. Vad jag däremot insåg mot slutet av föreläsningen som jag inte insett innan, var att jag prokrastinerade att ta tag i min prokrastinering av samma anledning: att jag inte visste vart jag skulle börja. Men nu vet jag :D
 
Jag har tex börjat med att flytta mina prokrastineringsappar från första appsidan och lagt dem i en folder på andra sidan istället :3 tänker att jag tex också ska ha paddan inte vid sängen så att jag måste gå upp ur sängen först och inte ligger i sängen och facebookar hela dagen.
Också. Äta frukost direkt så man vet hur mycket tid man har kvar till lunch. 
 
Det är kul att planera.
Det är inte lika kul att genomföra det man har planerat :/ det är synd. Men det är iaf lättare att göra det man borde när man har planerat att göra det, och det är kul att planera så det borde inte vara lika svårt att få att bli av.
 
Föreläsarens tips var att acceptera att man suger på självdiciplin och inte försöka bli bättre på det (han formulerade det snällare "ni duger som ni är"), utan ändra på annat som kommer göra det jobbigare för en att göra de dåliga sakerna och lättare att göra de bra. Uttnyttja den dåliga själdiciplinen till ens fördel :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0