Internet

Internet är en spännande plats.
 
Det är liksom privat och offentligt samtidigt.
Och det kan vara väldigt svårt att veta vad något är menar att vara.
Tänk om hela internet bara är ett enda stort missförstånd?
 
När Julian är alcoholpåverkad kan han bli rolig.
Han kan bli sådär att om man säger något i stil med "Foppa-tofflor är fula, vad är det för fel på folk som har Foppa-tofflor?" så tar han det som att man genuint har ett problem med folk i Foppa-tofflor och börjar förklara för en att folk har olika smak och det kanske finns massa praktiskt med Foppa-tofflor som vi inte har insett och man är faktiskt lika mycket värd även om man gillar Foppa-tofflor.
Medan nyktra Julian skulle plockat upp på att jag uppenbarligen inte har ett genuint problem med folk i Foppa-tofflor för han känner mig och fattar att den formuleringen är överdriven för komisk effekt.. typ? Jag är inte helt säker på vad grejen egentligen är, men nyktra Julian förstår den iaf.
 
Men internet är lite som alcoholpåverkade Julian.
Det här Foppa-tofflor-exemplet tror jag är från ett riktigt tweet som Metro-Cissi skrev en gång. Och folk blev väldigt upprörda över hur judgemental hon var. För Metro-Cissi är en offentlig person som ibland använder sin sociala media som om hon inte var det och det hänger inte riktigt internet med på. (Nu var det flera år sedan jag följde Metro-Cissi någonstans så jag reserverar mig för ev förändringar sedan då)
Och det är väl rimligt tänker man, för på internet har man inte den där kontexten som Julian har när han är nykter, att han känner mig och kan extrapolera ifall det är rimligt att jag tycker något på riktigt eller om det är troligare att det är ett skämt eller annat missförstånd. Och det finns ju massa idioter på internet så folk man inte känner och vet inte är idioter kan ju mycket väl vara idioter.
Och det är det jag menar. Tänk om det bara är missförstånd. Alltså, tänk om det BARA är missförstånd. Tänk om det inte finns några idioter utan bara någon sorts self-perpetuating brist på kontext? Vore inte det fab?
 
Alltså jag förstår ju att det inte är så. Inte bara. Men antagligen oftare än det känns.
 
Typ som den här som jag såg och min första reaktion var "men jesus bara för att du själv inte tänker på ngn..." innan jag kom på att "i hate" antagligen inte betyder "i passionately think these are the worst and destroying the world".
För liksom jag är ju en del av internet så när jag säger "internet" så menar jag ju mig själv också i någon mån.
För det är ju lätt att tänka att allt man ser på internet är saker som postats med syftet att spridas så mycket som möjligt. Att folk måste ju mena det jag tror att de menar för de har ju postat det på internet där jag kan läsa det utan kontext. Då måste det vara menat att inte ha kontext.
På något vis blir det den som postars ansvar att se till att alla som läser har rätt kontext. Funkar det så utanför internet? Jag vet inte. Jag vet inte vad som är en jämförbar situation där...
Det finns ingenstans utanför internet där man har sin egen turf, som är väldigt mycket ens egen men samtidigt så totalt öppen för vem som helst. Lite som att se någons tavla genom deras fönster. Utan att egentligen ha blivit insläppt i lägenheten, men tavlan hänger ju där så den syns...
Ens kläder kanske.... Det är nog det närmaste...
 
Det finns ingen internet-etikett.
Det är obviously rude att klampa in objuden i någons lägenhet..
Men det är inte rude att läsa texten på någons T-shirt på tunnelbanan. Små-rude att titta in genom folks fönster när man går förbi på gatan. Absolut rude att stanna och gå fram till fönstret och titta ordentligt.
Små-rude att läsa vad någon skriver på telefonen när man sitter brevid. Mer rude om den som har telefonen försöker dölja det.
Hur rude är det att gå in på folks Facebook-profil? Det är inte helt oproblematiskt iaf för det kallas ju "stalking" om än inte så seriöst. Det är inte helt fritt fram, nemas problemas, men är det rude? Eller är det bara lite sad och awkward?
Real life stalking är väl rude?
Är det olika rude att va inne på folks instagram/Twitter/tumblr/blogg/Spotify? Det känns olika...
Men det finns ingen norm för detta. För vissa kanske det är som att någon klampar in i deras hus. De har nog dolda profiler oftast.
Är det ens eget ansvar att dölja sin profil om man inte vill att vem som helst ska gå in på den? Bara för att det går.
Då känns det som det inte vore rude att titta in genom folks fönster så länge de inte stängt sina gardiner heller.
 
Hur upprättar man en internet-etikett? Vad borde den vara?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0